top of page
  • תמונת הסופר/תYogev Segal

איי פארו - הפיורדים המערביים על סטרואידים

עודכן: 8 בינו׳ 2022

רוצים להתרברב בהתנשאות על כך שטיילתם ביעד בלתי צפוי ובלתי שגרתי שמעטים מגיעים אליו? או שפשוט בא לכם לטייל בארץ מיוחדת עם נופים מרהיבים המרוכזים בשטח קטן שנוח לטייל בו... כך או כך, קבלו את יעד הטיול הנורדי הבא שלכם (שיגרור אוטומטית מצד רבים מחברכם את השאלה "איפה?!"): איי פארו - Føroyar


קבוצות האיים הקטנה הזו ממוקמת מתחת לאף של כולם, בדיוק באמצע בין איסלנד, נורבגיה וסקוטלנד, בחלקו הצפוני של האוקיאנוס האטלנטי. איי פארו היא אוטונומיה השייכת לממלכת דנמרק. לתושבי האיים (פארואזים) יש שפה משל עצמם, דגל משל עצמם, מטבע משל עצמם והם מתנהלים באופן עצמאי ברוב התחומים, זאת על אף העובדה שבאיי פארו חיים 50 אלף איש בלבד (בערך כמו מספר האנשים שגרים באילת או טבריה). "עיר" הבירה וה"עיר" הגדולה ביותר באיי פארו היא טורסהאבן, בה חיים 19 אלף איש שהם יותר משליש מאוכלוסיית האיים כולה.


מנקודת מבט תיירותית - גודלם הקטן של איי פארו (לא רק באוכלוסיה אלא גם בשטח) הם יתרון גדול שהופך את הטיול בהם לפשוט, נוח וכזה שמאפשר המון גמישות (כפי שיפורט בהמשך). חובבי טבע וחובבי יעדים מרוחקים, קרירים ומסתוריים מלאי שקט וירוק, ימצאו באיי פארו את כל מבוקשם. קבלו מדריך למטיילים עצמאיים באיי פארו, עם כל המידע שאתם צריכים לדעת לפני הטיול ביעד יוצא הדופן הזה. בפוסט הבא אפרסם הצעה מפורטת למסלול המבוססת על הטיול שאני עשיתי (אוקטובר-נובמבר 2021), עם מידע על אפשרויות הרחבה, ומידע מורחב יותר על המקומות והמסלולים שאסור לפספס באיים.


איסלנד מול איי פארו

מאחר וזהו אתר על איסלנד, אני מרגיש צורך לערוך פה מעין השוואה קטנה בין איסלנד לאיי פארו, שדרכה ניתן להתייחס לקשר בין השתיים וליתרונות והחסרונות של איי פארו בפני עצמם.

על אף שאיי פארו שייכים בפועל לדנמרק, בהמון מובנים הם קרובים הרבה יותר לאיסלנד, פיזית ומנטלית. איי פארו היא כמו האחות הקטנה של איסלנד ויש ביניהן נקודות דמיון ברורות - בשפה, בתרבות ובהוויה. שתיהן מעין "אאוטסיידריות" ביחס לשאר המדינות הנורדיות (אפשר להוסיף להן גם את גרינלנד ובמידה מסוימת גם את פינלנד - הנורדיות שאינן סקנדינביות). האיסלנדיים והפארואזים מבינים אחד את השני הרבה יותר מששאר הנורדיות מבינות אותן.


גם פארו וגם איסלנד הן מדינות אי מוקפות בים שקיבלו את עצמאותן (המלאה או החלקית) מדנמרק. בשתיהן האוכלוסייה קטנה והצפיפות נמוכה ושתיהן מושפעות מאוד מהאקלים ומהטבע הסובב אותן. עובדות אלו משפיעות מאוד על התרבות, המוסיקה וסגנון הבנייה הדומה (בתי הדשא נפוצים באיי פארו הרבה יותר מאשר באיסלנד, רבים באיים עדיין חיים בבתים כאלו). בשתי המדינות ענף הדיג הוא חלק משמעותי מאוד בכלכלה וכמובן גם במטבחים המקומיים. פאפינים, סוסים וכבשים הם בעלי חיים נפוצים מאוד גם באיסלנד וגם באיי פארו (משמעות השם Føroyar הוא אי הכבשים). המדינות מקיימות יחסים קרובים מאוד ובכל סופרמרקט באיי פארו תמצאו המון מוצרים איסלנדיים (ודניים כמובן).


ובכל זאת יש גם המון הבדלים, בעיקר בכל הנוגע לנופים. איסלנד גדולה יותר, אבל בעיקר - מגוונת יותר; באיי פארו אין הרי געש, אין קרחונים ואין מעיינות חמים. הנופים הכל כך מיוחדים של איסלנד - האתרים הגיאותרמיים, המרחבים החלליים העצומים, לגונות הקרח - כל אלו לא קיימים באיי פארו. הנופים באיי פארו כוללים בעיקר פיורדים, הרים, צוקים וסלעים דרמטיים וכפרים מבודדים. בשתי המדינות יש המון מפלים, אבל אין ספק שהמפלים של איסלנד מרשימים יותר, מיוחדים יותר ושוב - מגוונים יותר.


מה שאני מנסה להגיד בעצם זה שאיי פארו הם מקום מרהיב - אבל לא מאוד מגוון. לטובת איי פארו אציין שיש בהם משהו אותנטי יותר מאיסלנד; ברחבי האיים שוררת תחושה אמיתית של חזרה בזמן, כאילו הכפרים הקטנים הפזורים בהם נותרו בדיוק כפי שהיו לפי 100 שנים. בעוד תיירות הקיץ באיסלנד עולה על גדותיה בשנים האחרות, איי פארו עוד נותרו יחסית מתחת לרדאר (אם כי גם אליהם מגיעים תיירים רבים בקיץ) ולכן התחושה שהם מעניקים חוויה פחות "ממומסחרת".


לסיכום - איי פארו הם קצת כמו ארץ הקרח והאש, אבל בלי הקרח ובלי האש. בעיני הם מרגישים כמו שילוב של סקוטלנד ונורבגיה או - גרסה משודרגת ודרמטית יותר של הפיורדים המערביים האיסלנדיים. בעיני אין באמת תחרות בין איסלנד לאיי פארו, איסלנד מנצחת בנוקאאוט כמעט בכל פרמטר, אם בוחרים להשוות. אם לא משווים - איי פארו הם יעד מקסים בפני עצמם שבהחלט שווה להגיע אליו. אם יש לכם מעט זמן לטיול, איי פארו הם יעד שתוכלו להתרשם ממנו בזמן קצר, בעוד לאיסלנד מומלץ להקדיש זמן רב יותר, אפילו בשביל טעימה בלבד. במקרה כזה - בחירה באיי פארו תהיה נכונה יותר, עד לטיול הבא (:




איך להגיע לאיי פארו?

ההגעה לאיי פארו היא כנראה החלק המורכב ביותר בתכנון הטיול. הטיסות לאיים לא זולות כלל ובד"כ מחייבות קונקשן ארוך, לינה ביעד נוסף או יותר מקונקשן אחד.


רק שתי חברות תעופה נוחתות באיי פארו באופן סדיר: סקנדינביאן איירליינס (SAS) והחברה המקומית Atlantic airways. סקנדינביאן מפעילה קו ישיר מערי סקנדיביה המרכזיות: קופנהגן, אוסלו ושטוקהולם. אטלנטיק אירוויבס מפעילה קווים מקופנהגן ואוסלו, מערים נורדיות נוספות כמו ברגן ורייקיאוויק וגם קו ישיר מאנדיבורו בסקוטלנד. בחלק מהשנה מפעילה החברה קווים ישירים סדירים גם מערים נוספות באירופה (בעיקר בספרד) ובאופן נקודתי גם ליעדים מרוחקים יותר (כך למשל בשנה שעבר יצאו מספר טיסות ישירות גם מתל אביב). לאטלנטיק יש הסכם שיתוף פעולה עם אייר פראנס ו-KLM, מה שהופך את הטיסות מפריז ואמסטרדם - דרך קופנהגן - לנוחות מאוד, והן נמכרות ככרטיס אחד באתר החברה.


יש לציין שהקווים היחידים שפועלים באופן יום-יומי לכל אורך השנה הם הקווים מקופנהגן. אם אתם משתמשים באתרי השוואות מחירים למיניהם (כמו SkyScanner וכו') - שימו לב שהאופציות שיופיעו לכם בתוצאות החיפוש יהיו מוגבלות וברוב המקרים יכללו אפשרויות עם 2 קונקשנים (כלומר 3 טיסות לכיוון). זאת מכיוון שזמן הקונקשן המקסימלי הוא כ-12 שעות, לכן כל המתנה ארוכה יותר לא תופיע בתוצאות החיפוש. מומלץ לחפש ולהזמין טיסות בנפרד - טיסה מישראל ליעד מסוים שממנו יוצאות טיסות לאיי פארו, וטיסה נפרדת מאותו יעד אל האיים ישירות מהאתר של אטלנטיק או סקנדינבייאן.


נכון ל-2021/2022, האופציה הנוחה ביותר לטעמי (שבה גם בחרתי בעצמי) היא טיסה ישירה לקופנהגן עם חברת נורוויג'ן, לינה בעיר והמראה לאיי פארו ביום הבא. אם עוד לא יצא לכם לבקר בדנמרק, זו כמובן הזדמנות טובה לשלב את היעדים ולהקדיש מספר ימים לטיול בקופנהגן החמודה.


אופציה מעניינת אחרת להגיע לאיי פארו, תוך שילוב יעדים נוספים בטיול - היא דרך הים.

חברת Smyril Line מפעילה מעבורת מ-Hirtshals בצפון דנמרק ומסיידיספיורדור במזרח איסלנד. קיימות אפשרויות לשיט עם רכב וגם חבילות שונות שכוללות העברה במעבורת ולינה באיי פארו. לפרטים נוספים והזמנת כרטיסים כנסו לאתר החברה - לחצו כאן.

כסף ועלויות

לאיי פארו יש אמנם מטבע מקומי (כתר פארואזי), אך הוא שווה ערך לחלוטין לכתר הדני (DKK), המכובד בכל בתי העסק ברחבי האיים וזה המטבע בו אתם צריכים להצטייד (ניתן להשיג בישראל בקלות). ערכה של הקרונה הדנית/פארואזית היא בערך חצי מערכו של השקל, לכן קל מאוד לחשב את המחירים בשקלים. שימוש בכרטיס אשראי מקובל מאוד וניתן להסתמך בו לאורך רוב הטיול, אך חשוב להצטייד גם במזומן (בעיקר בשביל תשלום בחלק מהמסלולים).


באופן כללי, איי פארו הם יעד יקר. בגדול, העלויות דומות לאלו של איסלנד (שזה אומר גם שהם דומות לעלויות בישראל היקרה). מחירים השכרת רכב גבוהים מאוד, ויחד עם מחיר הטיסה, הרכב יהווה את הנתח העיקרי של התקציב שלכם. בדומה לאיסלנד - יש הבדלים במחירי השכרת רכב בקיץ לבין הסתיו והחורף, אך התרשמתי שהפערים פחות גדולים (משהו כמו 15 אחוז פחות אם מטיילים מחוץ לעונה). בנוסף לעלויות השגרתיות, הבעיה עם איי פארו היא שמשלמים על דברים שאנחנו לא רגילים לשלם עליהם בדרך כלל - נסיעה במנהרות, מסלולי הליכה, מעבורות ועוד.


מאידך, תקציב הדלק שלכם יהיה נמוך מאוד בזכות המרחקים הקצרים (אני תדלקתי פעמיים בלבד, בסכום כולל של בערך 500 ש"ח בטיול של 10 ימים). האפשרות לעשות טיול קצר עם הספק גדול גם מהווה מקור לחיסכון פוטנציאלי ביחס לטיול במדינות שהביקור בהם דורש זמן רב יותר. כמו כן - לא משלמים על בדיקות קורונה, לא משלמים על חנייה ואין צורך להשאיר טיפ במסעדות.



אקלים ואור


מזג האוויר

איי פארו נמצאים בתחום ההשפעה של זרם הגולף, מה שהופך את מזג האוויר בהם למשוגע, בלתי צפוי ומשתנה במהרה, בשל כך זכו איי פארו בפי תושביהם עצמם לכינוי "ארץ האולי". כל הקלישאות לגבי מזג האוויר האיסלנדי על כך שביום אחד אפשר לחוות שמש, גשם ושלג - נכונות לגמרי גם באיי פארו. בחוויה האישית שלי מטיול בסתיו, מזג האוויר משתנה בתדירות גבוהה יותר אפילו יותר מאשר באיסלנד.


עננים, ערפל וגשם נפוצים באיי פארו לאורך כל השנה. טווח הטמפרטורות קטן יחסית, ובדומה לאיסלנד, כמעט אף פעם לא נהייה ממש חם, לכן יש להיערך עם ביגוד חם (עדיף תרמי) ודוחה רטיבות - לכל אורך השנה. יולי הוא החודש החם ביותר עם ממוצע של 13 מעלות ברחבי האיים. ממוצע הטמפרטורה בינואר הוא 3 מעלות והוא גם החודש הגשום ביותר. כמובן ששלג בחורף הוא גם נפוץ למדי, אבל לא בתדירות ובכמות גדולה מאוד כמו באיסלנד או במדינות נורדיות אחרות. שלגים בפסגות מתחילים לרדת בדרך כלל במהלך חודש נובמבר, ושלגים רציניים יותר שמכסים גם אזורים נמוכים יותר יורדים בדצמבר עד פברואר.



שעות אור

כמו באיסלנד ובשאר המדינות הצפוניות - כמות שעות האור משתנה בקיצוניות בין הקיץ לחורף ומהווה פקטור משמעותי בתכנון הטיול. כמו שכבר ציינתי, בזכות מרחקי הנסיעה הקצרים אפשר להספיק לראות המון בכל העונות. בדצמבר, החודש החשוך ביותר, השמש זורחת בסביבות 9:30-10:00 בבוקר ושוקעת בערך ב-15:00, כלומר סביב 5 שעות אור בלבד. מאידך, ביוני השמש זורחת בסביבות 3-4 לפנות בוקר ושוקעת אחרי 23:00 בלילה, שזה אומר זמן כמעט בלתי מוגבל של קרוב ל-20 שעות אור ביום. עד אוקטובר ושוב במרץ - הימים עדיין ארוכים למדי ומאפשרים טיול נינוח מאוד. מנובמבר עד פברואר האורך הקצר של הימים כבר הופך למורגש; אם מטיילים בעונה זו כדאי לקחת בחשבון זמן ספייר בתוכנית הטיול וגם להתחיל להשתמש בשעון מעורר כדי לנצל את הזמן באופן מיטבי.


הזוהר הצפוני

אם אתם חולמים לראות את הזוהר הצפוני ומחפשים יעד מוצלח להגשים את החלום - איי פארו היא לא הבחירה האולטימטיבית בשבילכם. כן, ניתן לראות את הזוהר הצפוני באיי פארו, אך התופעה פחות נפוצה מאשר במדינות צפוניות יותר כמו איסלנד, נורבגיה או לפלנד. חלון ההזדמנויות באיי פארו קטן יותר וגם כאשר מאתרים את הזוהר הצפונ, הוא בדרך כלל יהיה בעוצמה נמוכה יחסית. אם אתם כבר נמצאים באיי פארו בחורף (סוף אוקטובר עד מרץ), כדאי בהחלט לעקוב אחרי הפעילות האלקטרומגנטית באתרים והאפליקציות השונות ולנסות לתפוס את הזוהר בשעות הלילה, אבל בהחלט לא מומלץ לנסוע לשם במיוחד בשביל זה. החדשות הטובות הן שלא חסר חושך באיי פארו, ובמידה ויהיה לכם מזל והזוהר אכן יופיע, תוכלו למצוא אזור חשוך בלי מאמץ ובלי נסיעה ארוכה.



כמה זמן להקדיש לטיול?

כמו שכבר נרמז פה בחוסר עדינות, גודלם הזעיר של איי פארו יבטיח ניצול מקסימלי ויעיל של ימי הטיול שלכם; פחות זמן על הכביש ויותר זמן לטיולים רגליים וביקורים בנקודות העניין. הנופים באיי פארו אמנם מרהיבים, אך כפי שכבר הודיתי בהגינות - הם לא מאוד מגוונים. כלומר - לא בהכרח חייבים להאריך את השהות כדי למצות את הטיול ולספוג את המיטב שיש למדינה להציע. אבל בואו נדבר במספרים:

הזמן המומלץ לטיול בעיני הוא בין שבוע לעשרה ימים. הזמן המינימלי לטיול כ-3 ימים בקיץ או 5 בחורף.


בעשרה ימים בקיץ תוכלו להספיק לראות את כל האתרים המרכזיים כולל הליכה במספר מסלולי הליכה. אם אתם מטיילים בקיץ תוכלו להגיע בעשרת הימים הללו גם לאי מייקינס, לאי נולסוי ולאי מרוחק נוסף. אם אתם אוהבים לטייל יותר באיזי או אם אתם מגיעים בחורף ותלויים בתנאי מזג האוויר, תוכלו למקד את עשרת הימים האלו באיים המרכזיים, להינות גם ממנוחה חמימה במקומות סגורים ולשמור על גמישות.

אם אתם "תקתקנים", תוכלו להספיק לראות את כל אתרי ה"מאסט" באיים המרכזיים, ללכת במספר מסלולים קצרים וגם להכניס הפלגה לאי נוסף ו/או אטרקציה כמו טיסה על מסוק או שיט.


כמובן שיש עוד הרבה מה לראות ולחוות ובעיקר עוד הרבה מסלולים רגליים שאפשר לעשות, מעבר למקומות המוכרים ביותר. בהחלט אפשרי למלא גם שבועיים או יותר באיי פארו, אך לא בהכרח יש בכך צורך מכיוון מה שתראו בזמן הנוסף לא יהיה שונה באופן משמעותי ממה שכבר ראיתם. לרוב אני לא נוטה לדבר בחיוב על טיולים מאוד קצרים, אבל במקרה של איי פארו, אם יש לכם הזדמנות לנסוע אבל יש לכם זמן או תקציב רק לטיול של 3 עד 5 ימים - אם מדובר בקיץ, הייתי הולך על זה. גם זמן קצר מאוד יאפשר לכם לטעום טעימה משמעותית מהאיים הקטנים הללו שזמני הנסיעה בהם מגוחכים.



נהיגה באיי פארו

ההתניידות באיים המרכזיים ובניהם היא פשוטה למדי והרוב המוחלט של הכבישים סלולים לחלוטין. בניגוד לאיסלנד, אין באיי פארו אזורים נרחבים הנגישים רק לרכבי שטח ואין דרכים הדורשות חציית נהרות, לכן - אין שום צורך להשכיר רכב 4X4 באיי פארו. ההיפך הוא הנכון, איי פארו מלאים בכבישים צרים מאוד (בעיקר בתוך הכפרים) שבהם נוח וקל יותר לנוע עם רכב קטן. כדאי בכל זאת לבחור רכב עם מנוע חזק יחסית, בעיקר אם מגיעים בעונה עם צפי לשלג; ישנם הרבה כבישים עם עליות תלולות שבהם רכב עירוני מעט יתקשה לסחוב. אני אמנם צלחתי את כל הנסיעות עם טויטה יאריס קטנטנה, אך יש לציין שטיילתי לבד, בלי המון ציוד ולא היה שלג על הכביש בשום שלב, ועדיין היו נקודות בהם נאלצתי לעלות עלייה שלמה על הילוך ראשון.


המהירות המותרת ברחבי האיים היא 80 קמ"ש בכבישים בינעירוניים ו-50 קמ"ש בשטחים בנויים. חובה להדליק אורות בכל שעות היממה לאורך כל השנה. פריסת תחנות הדלק סבירה, בהתחשב במרחקים הקצרים, אין סיבה לחשוש ממחסור בדלק באיים המרכזיים, אם שימו לב שבאיים הקטנים יותר אין היכן לתדלק, אז כדאי להגיע אליהם עם מיכל מלא.


מנהרות וכבישי אגרה

באיי פארו ישנן מנהרות רבות, חלקן מאוד צרות ומיושנות וחלקן חדשות ודו סטריות. בעת כניסה לאחת המנהרות הצרות, יש לשים לב לתמרור המצביע למי יש את זכות הקדימה; אם זכות הקדימה אינה שלכם ואתם נתקלים ברכב הנוסע במנהרה מולכם, עליכם להיכנס לאחד המפרצים במנהרה ולחכות שהרכב יחלוף בטרם תמשיכו בנסיעה. שלושת המנהרות העיקריות והארוכות ביותר הן מנהרות תת ימיות המחברות בין האיים המרכזיים והנסיעה בהם כרוכה בתשלום:


מנהרת Vágatunnilin - מחברת בין האי ואוגר (ושדה התעופה) לאי סטריימוי

מנהרת Norðoyatunnilin - מחבר בין האי איסטורוי לאי בורד'וי (העיירה קלאקסביק)

הנסיעה במנהרות אלו היא הכרח בכמעט כל טיול באיי פארו, אין דרך אחרת לעבור בין האיים האלו.

מחיר הנסיעה בכל אחת מהנהרות האלו הוא כ-100 קרונות סה"כ (הלוך חזור).


מנהרת Eysturoyartunnilin - מחברת בין האי סטריימוי לאי איסטורוי

זוהי המנהרה החדשה ביותר באיי פארו שמקצרת את הנסיעה מטורסהאבן לאיסטורוי ומשם לקלאקסביק והאיים הצפוניים. במנהרה זו נמצאת הכיכר התת ימית היחידה בעולם.

אפשר להימנע מנסיעה במנהרה זו - יש אפשרות לעבור בין האיים דרך הגשר בכביש 10, סמוך לישובים Oyrarbakki ו-Hvalvík. אם נוסעים מטורסהאבן לקלאקסביק, זמן הנסיעה בדרך החינמית כמעט מכפיל את עצמו, חשבו מה יותר מתאים ומשתלם לכם. אני לנתי ב-Hvalvík הסמוכה למעבר החינמי ולא נסעתי כלל במנהרת האגרה השלישית.

מחיר הנסיעה במנהרה הוא כ-175 קרונות לכיוון אחד.


ברוב חברות השכרת הרכב החיוב יבוצע דרכם (בד"כ יגבו ממכם פיקדון במעמד קבלת הרכב, אותו תקבלו בניקוי תשלומי הנסיעה במנהרות כאשר תחזירו את הרכב). יש אפשרות לרכישת כרטיס מעבר חופשי במנהרות, אך הוא לא כולל את המעבר במנהרת Eysturoyartunnilin ופחות משתלם או נחוץ לתייר הממוצע. אם אין הסדר דרך חברת ההשכרה, יש לשלם את אגרת הנסיעה באופן עצמאי תוך שלוש ימים מרגע הנסיעה במנהרה, ניתן לעשות זאת אונליין - פה


חנייה

ברוב המקומות באיי פארו החנייה היא חינמית, אך עם מגבלות. בכפרים והישובים הקטנים יש מתחם חניה בפאתי היישוב שממנו הולכים רגלית בתוך היישוב עצמו. בעיירות הגדולות יותר ישנם מספר אזורים או מתחמי חנייה מוגדרים. בטורסהאבן החניה מוגבלת בזמן וישנם אזורים שונים עם זמני חניה שונים, (הרשומים בשילוט צמוד או על הכביש עצמו). במרכז העיר החנייה מוגבלת לרוב לחצי שעה ואף פחות מכך. אם אתם מטיילים במרכז העיר, ניתן לחנות באחד ממתחמי החנייה הגדולים הצמודים לנמל, בהם זמן החנייה המותר הוא כשעתיים, זמן מספיק בהחלט כדי להסתובב רגלית במרכז העיר. שימו לב שהרכב שהשכרתם מגיע עם חוגה על השמשה הקדמית - יש לכוון בחוגה זו את השעה שבה חניתם.


מעבורות

אם ברצונכם להגיע באופן עצמאי לאיים הקטנים או המרוחקים יותר, תאלצו להשתמש במעבורות. זמני הפעילות של המעבורות משתנות בין אי לאי והתדירות שלהם תלויה בעונה וביום בשבוע. חלק מהמעבורות דורשות הזמנה מראש (למשל לאי מייקינס או לאי קאלסוי בשעות מאוחרות בחורף). למעבורות שלא דורשות הזמנה מראש, כדאי להקדים ולהגיע לפחות חצי שעה לפני מועד ההפלגה כדי להצליח לתפוס מקום על המעבורת שיכולות להתמלא במהירות.


המעבורות הפופולאריות והשימושיות ביותר לתיירים הן:

לאי קאלסוי (קו 56 / Klaksvík - Syðradalur) - 20 דקות לכיוון, פעילה כל השנה. לוח זמנים

לאי מייקינס (קו36 / Sørvágur - Mykines) - 45 דקות לכיוון, לא פעילה בחורף. לוח זמנים

לאי נולסוי (קו 90 / Tórshavn - Nólsoy) - 30 דקות לכיוון, פעילה כל השנה. לוח זמנים

לאי סוד'ורוי (קו 7 / Tvøroyri - Tórshavn) - שעתיים לכיוון, פעילה כל השנה. לוח זמנים

ללוח הזמנים המלא של כל המעבורות והאוטובוסים באיי פארו - לחצו כאן



לינה

כל אפשרויות הלינה קיימות באיי פארו - ממלונות, דרך גסטהאוסים ועד צימרים יוקרתיים. אם אתם תרמילאים - ההתרשמות שלי היא שההוסטלים קצת פחות נפוצים, אבל גרסאות מסוימות שלהם כן קיימות, בעיקר בטורסהאבן ובאזור שדה התעופה. לאחר לא מעט חיפושים ושיטוטים הגעתי למסקנה גורפת שסוג הלינה המוצלח ביותר באיי פארו הוא דירות פרטיות, שמאפשרות ללון בנוחות כמו מקומיים.


יש אופציות קסומות רבות ללינה בדירות, למשל בבתי דשא מסורתיים בכפרים מבודדים, או בדירות מפנקות ומודרניות על הים עם סירה צמודה. Airbnb הוא הכלי היעיל ביותר להזמנת מקומות לינה, הרבה יותר מבוקינג ודומיו - האופציות ב-Airbnb רבות יותר וטובות יותר; יש בהם גם דירות פרטיות וגם חדרים או מיטות בדירות עם מטיילים נוספים או המארחים עצמם. ניתן לחפש דירות גם באתרים מקומיים כגון האתר- www.booklocal.fo בו ניתן להציג את דירות בחלוקה לפי איים. המחירים משתנים בהתאם לרמת האירוח, אבל באופן כללי לזוגות או קבוצות ישנן אפשרות טובות רבות, משתלמות ולא יקרות מדי. מומלץ מאוד להזמין מקומות לינה מראש כדי לתפוס את המקומות הטובים, בעיקר אם מטיילים בקיץ.


בשל גודלם הקטן של האיים ומרחקי הנסיעה הקצרים, רבים מהמטיילים באיי פארו בוחרים ללון בדירה או מלון אחד לאורך כל הטיול (לרוב בטורסהאבן) ולעשות משם לעשות טיולי כוכב לכל האיים. לדעתי, אם אתם מגיעים לטיול של 5 ימים ומעלה, כדאי בכל זאת לפצל את מקומות הלינה ל-2 או 3 דירות באזורים ואיים שונים. הדבר יחסוך נסיעות ותשלום בכבישי אגרה וגם יאפשר לכם לטעום קצת יותר מחוויית האירוח של איי פארו, שהיא חלק בלתי נפרד מהטיול. כך או כך, כדאי לשקול לבחור לינה במיקומים יפים ואותנטיים יותר, ולא בתוך טורסהאבן.



תקשורת

לרוב חברות הסלולר הישראליות אין שירות באיי פארו והן לא מציעות חבילות גלישה ו/או שיחות שעובדות באיים, לכן רכישת סים מקומי הוא כמעט הכרח. האופציה הטובה והנוחה ביותר היא לרכוש בשדה התעופה את הסים של חברת Ver (Føroya Tele). הכרטיס המוצע לתיירים מגיע טעון בנפח 2 ג'יגה לגלישה וקרדיט של 25 קרונות לשיחות (באיי פארו ולארצות אחרות). הכרטיס עולה 97 קרונות בלבד וניתן לטעון אותו אונליין בעוד נפח גלישה וקרדיט לשיחות. קיימות חברות נוספות המציעות רכישת כרטיסי סים עם נפח גלישה וקרדיט ראשוניים גדולים יותר, אך החברות האלו לא נמצאות בשדה התעופה והן לא מציעות משהו משתלם יותר. נפח הגלישה והקרדיט המינימלי בהחלט יכולים לכסות אתכם לטיול שלם. יש ווי-פיי זמין כמעט בכל מתחם סגור ברחבי איי פארו, ובמקרה הצורך אפשר פשוט לטעון בעוד נפח וקרדיט בקלות ובזול.


אוכל

באופן טבעי ובדומה למדינות איים אחרות, הקולינריה הפארואזית מבוססת בעיקר על דגים ומאכלי ים. כיאה ל"אי הכבשים", גם בקר נפוץ ביותר במטבח המקומי. רבים מהמאכלים המסורתיים של איי פארו זהים או דומים למאכלים טיפוסיים באיסלנד, רק עם שמות אחרים. גם באיי פארו נוהגים לייבש דגים למיניהם, וסביר להניח שבעת הטיול שלכם תבחינו בדגים תלויים לייבוש מחוץ לבתים. אני לא הולך להרחיב פה יותר מדי על המטבח המקומי, את זה מומלץ שתגלו בעצמכם באמצעות הלשון בעת הביקור.


מה שכן חשוב לי לציין זה שמציאת מקום לאכול בו עשויה להיות דבר מעט מאתגר, בעיקר אם אתם מטיילים מחוץ לחודשי הקיץ. שעות הפתיחה במסעדות מצומצמות ובלתי קבועות והמידע ברשת לא תמיד נכון ועשוי להטעות אתכם. בטרם מגיעים למסעדה מסוימת מומלץ להתקשר לברר האם היא פתוחה. למעשה, כדאי אפילו להתקשר יום מראש, מכיוון שהלך הרוח באיי פארו הוא להיות נזילים ולפתוח בהתאם לביקוש; לפעמים בעלי המסעדה יפתחו את המסעדה במיוחד בשבילכם, אם רק תודיעו להם מראש שאתם מגיעים. בעיר הבירה טורסהאבן יש היצע מסעדות רחב יותר עם שעות פתיחה יותר מסודרות וקבועות, אבל אם אתם רוצים לאכול ארוחת ערב במסעדה טובה כדאי מאוד להזמין מקום מראש, כי הן לרוב עמוסות.


עוד דרך נפלאה לטעום את המטבח הפארואזי היא Heimablídni - אירוח בבתים או חוות של מקומיים. באופן הזו תוכלו ליהנות מאוכל אותנטי ומהיכרות קרובה יותר עם התושבים. מארחים כאלו נמצאים ברחבי איי פארו, ניתן לחפש אותם באינטרנט, לקבל המלצות במרכזי מידע או פשוט לשמוע עליהם מפה לאוזן. רשימה רחבה אך חלקית תוכלו למצוא כאן. חשוב לציין שחלק גדול מהמארחים פועלים רק בקיץ ושרובם דורשים מספר מינימום של סועדים. בכל מקרה, גם כאן חובה להירשם מראש, עדיף טלפונית.



מסלולי הליכה

אין דרך טובה יותר לחוות את הנופים של איי פארו מאשר ברגל, אל תסתפקו רק במקומות הנמצאים סמוך לכביש. אין מסלולים רב יומיים באיי פארו. אני מניח שאפשר להרכיב משהו כזה בעצמכם עם לינה בישובים שונים, אבל אין משהו מוכר ומוסדר שאני שמעתי עליו. רוב המסלולים הפופולאריים באיי פארו לא מאוד קשים ובעיקר לא ארוכים, לכן מתאימים לרוב המטיילים. הליכה ברוב המסלולים אורכת לרוב מספר שעות בודדות בלבד. כמובן שיש גם מסלולים ארוכים וקשים יותר (למשל המסלול ל-Drangarnir) אבל הם בהחלט היוצאים מהכלל.


כמה מהמסלולים הפופולאריים והיפים ביותר שראויים לציון הם: מגדלור Kallur באי קאלסוי, מסלול Trælanípa וה"אגם מעל האוקיינוס" באי ואוגר, המסלול מסקסון לצ'ורנביק באי סטריימוי, מסלול הר Slættaratindur ועוד. מלבד המסלולים הפופולאריים, כמעט כל יישוב הוא נקודת מוצא למסלול הליכה (או כמה מסלולים). יש שילוט מצוין, בתחילת כל מסלול תמצאו את פירוט תוואי, קושי, משך ואורך המסלול. כמו כן בכל יישוב יש תאי שירותים למבקרים שיכולים לשמש אתכם לפני היציאה למסלולים או בסיומם. תמיד אפשר להתרחב להמון מסלולים נוספים, אפשר לעשות זאת גם באופן ספונטני, אך אל תוותרו על מסלולי המאסט, כי הם לא מאסט לחינם. בפוסט הבא ארחיב עוד על המסלולים הפופולאריים ומסלולים נוספים . ניתן גם לעלעל בבורשור המסלולים הרשמי של איי פארו - לחצו כאן.

כמה נקודות חשובות לגבי מסלולי הליכה באיי פארו: בגלל שכמעט כל השטחים באיים הם בבעלות פרטית, בחלק מהמסלולים בעלי הקרקע גובים תשלום. הכסף נועד לכאורה לתחזוקת המסלול, אבל במקרים מסוימים מדובר במחיר דיי גבוה, אז אני נוטה להטיל קצת ספק. בחלק מהמסלולים לפעמים גם נדרש ליווי מדריך (למרות שמחוץ לעונה הדרישה הזו הופכת לאפשרות בלבד). ישנם עוד מגבלות למיניהן שקשורות בציד - למשל, עונת ציד הארנבות שחלה בתחילת נובמבר בה בד"כ מומלץ לא לצאת לחלק מהמסלולים. אני הגעתי בדיוק בתקופה זו בלי שידעתי עליה מראש, אך נעזרתי במרכזי המידע לתיירים שיצרו קשר טלפוני עם בעלי הקרקע במסלולים (יש להם רשימה של כל בעלי הקרקע) ובסופו של דבר יצאתי לכל המסלולים שרציתי. כדאי להתייעץ עם מרכזי המידע בטרם יציאה לכל מסלול, וכמובן להתעדכן בתחזית מזג האוויר. מה שיפה באיי פארו שהמרחקים הקצרים מאפשרים לכם לשנות תוכניות בקלות ולדחות מסלול שרציתם לעשות ליום אחר. אפשר לקרוא את כל ההנחיות, ההגבלות והמחירים במסלולים באיי פארו בעמוד הבא.




האיים והאתרים

איי פארו כוללים כ-18 איים שרובם המוחלט מיושבים ולכולם מלבד אחד ניתן להגיע. להלן רשימה של כל האיים ודרכי הגישה אליהם, עם פירוט האתרים, היישובים והמסלולים הבולטים בכל אי. בפוסט הבא ארחיב עוד על האתרים עצמם.


האיים המרכזיים

האי ואוגר - Vágar

מפל Múlafossur, סלע Drangarnir, צוק Trælanípa ואגם Sørvágsvatn, הכפר Bøur

גישה: שדה התעופה Vágar, מנהרת Vágatunnilin


האי סטריימוי - Streymoy

הרובע העתיק בטורסהאבן, צוקי Vestmanna, הכפר Saksun, הכפר Tjørnuvik, מפל Fossá

גישה: מנהרת Vágatunnilin


האי איסטורוי - Eysturoy

הכפר Gjogv, הר Slættaratindur, תצפית Hvíthamar

גישה: מנהרת Eysturoyartunnilin, או דרך כביש 10 סמוך ל-Oyrarbakki (ללא תשלום)


האיים הצפוניים - בורד'וי, קונוי, ויד'וי - Borðoy, Kunoy, Viðoy

העיירה קלאקסוויק ותצפית Klakkur, כפר ופארק Kunoy, הכפר Vidareidi והר Villingadalsfjall

גישה: מנהרת Norðoyatunnilin


האי קאלסוי - Kalsoy

מגדלור Kallur, הכפר Mikladalur ופסל Kópakonan

גישה: מעבורת 56 מקלאקסביק, 20 דקות לכיוון


האי מיקינס - Mykines

הכפר מיקינס, האי Mykineshólm והמגדלור, תצפית Knúkur, תצפית על פאפינים וציפורים

גישה: מעבורת 36 מ-Sørvágur (בקיץ), 45 דקות לכיוון, או מסוק או טיולם מאורגנים



איים גדולים נוספים:

האי סוד'ורוי - Suðuroy

צוקי Ásmundarstakkur, הכפר Sumba ומגדלור Akraberg, תצפית Beinisvørð, אגמון Hvannhagi

גישה: מעבורת 7 מטורסאהבן ל-Tvøroyri, שעתיים לכיוון.


האי סאנדוי - Sandoy

הכפר Skarvanes, הכפר סאנדור (Sandur), הכפר Húsavík, הכפר Dalur

גישה: מעבורת 60 ממסוף Gamlarætt באי סטריימוי ל-Skopun, כ-30 דקות לכיוון.



איים קטנים:

האי נולסוי - Nólsoy (מעבורת 90 מטורסהאבן - 20 דקות)

האי סווינוי - Svínoy (מסוק או סירה מ - Hvannasund)

האי פוגלוי - Fugloy (מסוק או סירה מ - Hvannasund)

האי סקובוי - Skúvoy (מעבורת 66 מ - Sandur)

האיונים Stóra Dímun ו- Lítla Dímun (תצפיות מאיים אחרים, Stóra נגיש במסוק)

האי הסטור - Hestur (מעבורת 61 ממסוף Gamlarætt, כ-20 דקות לכיוון, או סיור בסירה למערה)

האי קולטור - Koltur (לא נגיש, תצפית טובה מאזור Norðradalur באי סטריימוי)


קורונה

כאשר אתם נכנסים לאיי פארו, אתם למעשה נכנסים לדנמרק, לכן כל תנאי הכניסה בהקשר של קורונה החלים על דנמרק רלוונטיים גם על איי פארו וחובה לבדוק מה הנהלים בדנמרק בכל זמן נתון. אני הגעתי לאיי פארו בסוף אוקטובר ונשארתי כמה ימים לתוך נובמבר. בתקופה זו מחוסנים בעלי תעודת חיסון ישראלית היו רשאים להיכנס לדנמרק ולאיי פארו ללא בדיקת קורונה, ללא בידוד וללא מגבלות והייתה רק המלצה לעשות בדיקה יומיים לאחר הכניסה לאיים (המלצה שנעניתי אליה בחיוב). נכון לכתיבת שורות אלו, בעת עליית תחלואה באירופה וגם באיי פארו - התנאים לא השתנו מהותית, אך התחדדה הדרישה להציג מסמך רלוונטי כלשהו בעת הכניסה לאיי פארו. התעודות הרלוונטיות: תעודת חיסון, בדיקת קורונה בת פחות מ-72 שעות או תעודת מחלים בת שנה לכל היותר. אלו שלא יכולים להציג אף אחד מהמסמכים האלו מחויבים לבצע בדיקת קורונה בעת ההגעה לאיי פארו. ההמלצה לביצוע בדיקת קורונה יומיים לאחר הנחיתה נותרה בעינה וגם נותרה בגדר המלצה בלבד לאלו שמציגים מסמכך רלוונטי.

עם זאת, שימו לב שבשל העלייה בתחלואה באירופה, ממש בימים אלו (סוף נובמבר 2021), משתנים תנאי הכניסה לדנמרק והמצב נזיל. לכן חשוב להתעדכן בתנאים האחרונים באתרים הרשמיים:

ביצוע בדיקות קורונה באיי פארו הוא חינם, בין אם לשם כניסה ובין אם לשם חזרה לישראל או טיסה לכל יעד המחייב הצגת בדיקה שלילית. יש להזמין מראש את הבדיקה באתר הבא: kanning.corona.fo

*שימו לב ששעו הפעילות הנכונות לביצוע הבדיקות הן אלו שמופיעות תחת ההזמנה שלכם באתר זה, ולא השעות המפורסמות באתרים אחרים, כולל אתר הקורונה הרשמי של איי פארו.





1,853 צפיות2 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page