top of page
  • תמונת הסופר/תYogev Segal

איי פארו | חלק 2 | מסלול טיול

איי פארו הם מקום קטן. מאוד קטן. עובדה נפלאה זו היא יתרון שיעמוד לצידכם בעת תכנון הטיול לאיים. קשה מאוד לעשות טעויות קריטיות בבניית המסלול ובחלוקת הימים, כי באיי פארו אין דבר כזה "רחוק": הכל קרוב, הכל נגיש, הכל במרחק נסיעה קצר. כמובן שיש גורמים שצריך בכל זאת לקחת בחשבון, כמו אטרקציות מוזמנות מראש, זמני מעבורות, כבישי אגרה וכו' - כל אלו יכולים לשמש כ"עוגנים" במסלול.


זהו פוסט שני בסדרת איי פארו ובו הצעה מפורטת למסלול של-8 ימים (נטו), עם אפשרויות הארכה ביום או יומיים נוספים. רקע ומידע מקיף לגבי תכנון טיול באיי פארו, ניתן לקרוא בפוסט הקודם בנושא:

חלוקת הימים ולינה

בשל גודלם הקטן, איי פארו הם יעד אולטימטיבי לטיולי כוכב; מקובל מאוד להתמקם במלון או דירה אחת לאורך כל ימי הטיול (לרוב בעיר הבירה טורסהאבן) ולצאת לימי טיול מלאים משם. למי שמעדיף לעשות כמה שפחות מעברים - זוהי בהחלט אפשרות הגיונית ונוחה - כל היעדים נמצאים במרחק נסיעה של עד שעה וחצי (להוציא איים מרוחקים שהשיט אליהם עשוי לקחת עד שעתיים וחצי).

הגישה שלי קצת אחרת: אני נוטה להתייחס למקומות הלילה כאל חלק מחוויית הטיול (בעיקר אם אתם לנים בדירות של מקומיים). בעיני, לההתארח ביותר מדירה/מלון אחד זה יתרון. במסלול המוצע פה הלינה מחולקת ל-3 אזורי לינה בסה"כ לאורך כל הטיול, בחלוקה לאיים (1-2 לילות בואוגר, 4-5 לילות בסטריימוי ו-3 לילות בבורד'וי). חלוקה זו מאפשרת מצד אחד ליונה רצופה באותו המלון/דירה, ללא "קפיצה" בכל יום, ומצד שני מצמצמת נסיעה מיותרת ותשלום חוזר על כבישי אגרה במנהרות שבין האיים.

המסלול

המסלול המוצע כאן הוא יחסית "קלאסי", המכיל את האתרים המוכרים והמרכזיים ועוד תוספות קטנות. כמובן שיש באיי פארו עוד הרבה מה לראות ולחוות ועוד הרבה מאוד מסלולי הליכה שניתן לעשות - גם מעבר למה שמוצע פה. עם זאת, ההתרשמות שלי היא שקשה לצאת מאיי פארו בתחושת החמצה גם אם לא מגיעים לכל המקומת שתכננתם להגיע אליהם, ובטח שלא חייבים בהכרח להגיע לכל פינה באיים. הנופים באיי פארו מדהימים, אך לא מאוד מגוונים; היצמדו להייליטס, כי אלו באמת המקומות המרשימים והיפים ביותר וסביר להניח שאם תגיעו לרובם תרגישו סיפוק מהטיול.


המלצתי החד משמעית היא לקחת את המסלול המוצע פה כבסיס ולא להתקבע על חלוקת הימים והאתרים. זכרו, איי פארו הם מקום קטן מאוד, מרחקי הנסיעה קצרים מאוד והאפשרות לגמישות היא גדולה ביותר. התאימו את המסלול למזג האוויר ולמצב הרוח שלכם בזמן אמת. תכננתם לעשות מסלול הליכה אבל נפל עליכם יום גשום? אין בעיה, דחו את המסלול למחר ובחרו במקום ביקור רגוע יותר בעיר או בכפר. לא ישנתם טוב בלילה ובא לכם לסיים את היום מוקדם? תוכלו להעביר חלק מהאתרים ליום אחר. המסלול המוצע פה הוא מרווח מאוד ומותאם להלך הרוח הרגוע של איי פארו. אם אתם מטיילים בקיץ, ניתן להגיע לכל האתרים והמסלולים המפורטים כאן גם בפחות זמן, אך ההמלצה הגורפת היא לקחת את הטיול באיזי.

תקציר המסלול

יום 1 - נחיתה באיי פארו והאי ואוגר

מפל Múlafossur, הכפר Bøur, פסל הסוס The Nix

יום 2 - מסלול Trælanípa ומעבר לאי סטריימוי (Streymoy)

יום 3 - טורסהאבן והסביבה

יום 4 - צפון סטריימוי

איסטורוי (Eysturoy)

קלאקסוויק וק

האי קאלסוי (Kalsoy)

האי ויד'וי (Viðoy)

חזרה ולאוגר וטיסה


אפשרויות להארכה:

  • יום נוסף באי מייקינס (Mykines) או המסלול ל-Drangarnir

  • יום-יומיים נוספים באי סוד'ורוי (Suðuroy)



מסלול מפורט

 

יום 1 נחיתה באיי פארו, האי ואוגר


היציאה משדה התעופה בואוגר מהירה במיוחד. אין שרוולים, אין שערים, יש רק מסלול אחד ושער אחד לטרמינל קטנטן ויחיד. אם צריך להצטייד בכרטיס סים לטלפון כדאי לעשות את זה בשדה, לא תפספסו את חנות הטלפון היחידה בבניין שלצידה גם מרכז מידע שבו תוכלו להצטייד בבורשורים ומפות. רוב חברות השכרת הרכב נמצות בבניין הצמוד למבנה הטרמינל, שם תאספו את המפתחות ותכוונו אל רכבכם באחד מאזורי החנייה הממוספרים. בהנחה ונחתתם באמצע היום (רוב הטיסות נוחתות בצהריים), עדיף לדחות את ההצטיידות והקניות בכמה שעות ולפנות קודם אל הצד המערבי של האי ואוגר (בעיקר אם אתם לא מטיילים בקיץ ורוצים לנצל את שעות האור).


מפל Múlafossur

כנראה המפל המפורסם ביותר באיי פארו ואולי היפה ביותר. נמצא במרחק רבע שעה נסיעה בלבד צפונה משדה התעופה. חונים את הרכב בכפר הקטנטן Gasadalur וממנו הולכים מספר דקות בשביל המוביל לנקודת התצפית על המפל. השביל ממשיך לאורך הצוק וחוזר אל הכפר מהצד השני. באזור נקודת התצפית ישנם מדרגות היורדות אל החוף מהם אפשר לראות את המפל מזווית קצת שונה. המדרגות האלו הם כנראה המדרגות המאיימות ביותר שראיתי בחיי ובהחלט מסוכן לרדת בהם במזג אוויר רטוב, אז ייתכן ואפשר לוותר ופשוט להתענג על המראה המרהיב של המפל מנקודת התצפית הבטוחה.


בדרך למפל או בחזרה ממנו (בכביש 45 - דרך נופית), מומלץ לעצור לביקור בכפר הקסום Bøur, ממנו ניתן לראות היטב את האי Tindhólmur וסלע הקשת Drangarnir. משם כדאי להמשיך לעצירה קצרה בפסל "The Nix" - פסל של סוס עשוי מעץ שעומד בתוך המים בקצה הצפוני של אגם Sørvágsvatn, ממש בסמוך לשדה התעופה.


את ההצטיידות הראשונית כאדי לעשות באחד היישובים הגדולים על האי - סרוואגיר (Sørvágur) או מידוואגור (Miðvágur). למי שמתגעגע לאיסלנד, במידוואגור יש סניף דיי גדול של סופרמרקט בונוס.

לינה בואוגר

מפל Múlafossur
מפל Múlafossur

 

1+ אפשרות ליום נוסף: האי מייקינס (Mykines) או המסלול ל-Drangarnir


מייקינס

האי מייקינס הוא המערבי ביותר באיי פארו. האי ידוע בעיקר כמקום הטוב ביותר במדינה לפגוש פאפינים. על האי יש כפר קטנטן אחד ובו פחות מ-20 תושבי קבע, יתר האי הם שטחי טבע פתוחים וירוקים. הגישה לאי לתיירים אפשרית בקיץ בלבד (מה-1 במאי עד ה-31 באוגוסט), באמצעות מעבורת או מסוק, באופן עצמאי או בטיול מאורגן. שימו לב שבמאי מזג האוויר עדיין בעייתי מבחינת המעבורות ויש אפשרות לביטולים ויש אפילו סיכוי להיתקע על האי, לכן העונה הבטוחה לביקור היא בעיקר בין יוני לאוגוסט.


הגעה עצמאית לאי, באמצעות מעבורת מספר 36 היוצאת מהעיירה סרוואגיר (Sørvágur), הסמוכה לשדה התעופה באי ואוגר. רק 2 מעבורות סדירות יוצאות ביום לכל כיוון - אחת בבוקר ואחת אחה"צ, לכן חשוב מאוד להזמין כרטיסים מראש באתר של מייקינס. טיסות מסוק מזמינים דרך חברת Atlantic airwayves.

ניתן לראות את לוחות הזמנים כאן: מעבורות למייקינס, מסוקים למייקינס.

ניתן לשלב ולהגיע לאי עם מסוק ולחזור במעבורת (או להיפך). כמו כן, ניתן למצוא ברשת בקלות מגוון טיולים מאורגנים לאי ושיט פרטי. האי מייקינס נקי מכבישים ורכבים וההתנהלות בו היא רגלית, את הרכב שלכם תאלצו לשאיר בחנייה הסמוכה לרציף המעבורות בסוואגיר. ישנם אפשרויות לינה הנמצאות על האי, אך בשביל רוב המטיילים הזמן שבין המעבורת הלוך למעבורת חזור הוא בהחלט זמן מספק כדי לראות ולמצות את הטיול באי הקטן.


לאחר קפה ו/או ארוחת בוקר ביישוב הקטן, תרצו לצאת אל המסלול למגדלור של מייקינס. מסלול זה הוא ללא ספק האטרקציה העיקרית על האי; בעת ההליכה תחצו את הגשר ל-Mykineshólmur (שהוא למעשה אי קטנטן המופרד מהאי המרכזי), תחלפו על פני צוקים מרהיבים ותפגשו פאפינים רבים. מהמגדלור עצמו נשקף נוף מרהיב של כל האי מייקינס והאוקיאנוס המקיף אותו. המסלול מעגלי ברובו, אורכו קצת יותר מ-5 ק"מ והוא לא קשה במיוחד ומתאים לכל מי שבכושר סביר. כדי ללכת במסלול יש לשלם 250DKK (במזומן בתיבה בתחילת המסלול או דרך הזמנה באתר). בצידו המזרחי של האי ישנם אתרים הרבה פחות מתויירים אך לא פחות יפים - תצורות סלע המכונות "יער האבנים" והר Knúkur - הנקודה הגבוהה ביותר באי. ההגעה ליעדים אלו מחייבת ליווי של מדריך.


מסלול Drangarnir

אפשרות מאתגרת יותר, שמצריכה הקדשה של כמעט יום שלם - הוא המסלול לתצפית על האי Tindhólmurוסלעי הים המפורסמים Drangarnir. מסלול זה נחשב קשה בסטנדרטים של איי פארו (בהשוואה לסטנדרטים איסלנדיים, מדובר במסלול ברמת קושי בינונית). אורכו של המסלול סביב 10 ק"מ ולוקח בערך 5-6 שעות לסיימו. באופן עקרוני - היציאה למסלול זה מותרת רק בליווי מדריך (לא זול). ניתן להזמין טיול מודרך כאן. אם אתם רוצים לעשות את המסלול ללא ליווי, עליכם לקבל אישור מבעל הקרקע (נסו ליצור קשר דרך מרכזי המידע לתיירים באיים), אך קחו בחשבון שהמסלול לא מסומן היטב ויש סיכוי להתברבר בו מעט.


לא חייבים לעשות את המסלול כדי להתרשם מהסלעים, ניתן להגיע אליהם גם מהים באמצעות שיט מאורגן (שכולל גם את מפל Múlafossur). השיט אורך כשעה בלבד וניתן לשלב אותו גם ביום הבא. השיט יוצא מהכפר מסרוואגיר. הזמנת השיט באתר הבא.


לינה בואוגר

 

יום 2 מסלול Trælanípa ומעבר לאי סטריימוי (Streymoy)


מסלול Trælanípa

אחד ממסלולי החובה באיי פארו! במסלול זה תראו את אחד המראות המפורסמים והאיקונים ביותר במדינה - "האגם מעל האוקיאנוס" (אגם Sørvágsvatn, שהוא למעשה גם האגם הגדול ביותר באיי פארו). הצוק המשונן והדרמטי התוחם את האגם נקרא Trælanípa (צוק העבדים) והוא יוצר אשליה אופטית מרהיבה שנותנת תחושה שהאגם "מעופף" מטרים רבים מעל הים. בקצה האגם תראו גם את מפל Bøsdalafossur וסלע Geitisskoradrangar הנמצאים על קו החוף הדרמטי והסוער.


המסלול מאזור החנייה לאורך האגם ועד לצוק אורך כשעה של הליכה קלה למדי, מלבד העלייה התלולה אך הקצרה לצוק עצמו. יש אפשרות לעלות גם לצוקים הסמוכים כדי לקבל זווית רחבה יותר על הצוק והאגם (העלייה לצוקים אלו קשה יותר, אך ניתן גם לטפס חלקית). סה"כ כדאי להקדיש למסלול סביב 3 שעות כולל הצוק והמפל. המסלול נמצא על שטח פרטי ודמי הכניסה בטיול עצמאי הם כ-200 קרונות לאדם.

מפת המסלול לצוק Trælanípan ומפל Bøsdalafossur
מפת המסלול לצוק Trælanípan ומפל Bøsdalafossur

מעבר לסטריימוי, אזור Vestmanna

לפני המעבר במנהרה לאי הבא, כדאי לעצור לתצפית על "אצבע המכשפה" - Trøllkonufingur - סלע שנון וגבוה המזדקר מהים. הגישה לנקודת התצפית היא מהיישוב סרוואגיר - סעו עד קצה הכביש ומשם המשיכו כמה מאות מטרים ברגל עד שתראו את הסלע. משם סעו ישירות לעיירה וסטמאנה (Vestmanna) ממנה תצאו לשיט אל צוקי הציפורים המרהיבים. שימו לב שבעונות המעבר ישנו רק שיט אחד בבוקר, במקרה זה תצטרכו לדחות את השיט ליום הבא. יש להזמין את הסיור מראש - להזמנה לחצו כאן.


בוסטמאנה יש מספר מקומות לאכול, אך הם לא מאוד מוצלחים. שווה לבדוק גם בכפר המקסים השכן Kvívík. בקביביק יש בית קפה חמוד מאוד (Á Kletti Café) ובדרך אליו יש תצפית מרהיבה על הכפר עם האי ואוגר ברקע. היוקרתיים בניכם לא ירצו לפספס את מסעדת Koks המפורסמת, שנחשבת למסעדה המבודדת והמרוחקת ביותר בעולם שזכתה בכוכב מישלן - והמחירים בהתאם (כלומר, מאוד מאוד יקרים). הכרחי להזמין מקום מראש - פרטים באתר המסעדה.

לינה בסטריימוי

אגם Sørvágsvatn וצוק Trælanípan
אגם Sørvágsvatn וצוק Trælanípan

 

יום 3 ט'ורסהאבן והסביבה


טורסהאבן (Tórshavn)

עיר הבירה של איי פארו היא למעשה עיירה בת 20 אלף תושבים. החנייה בעיר היא בחינם, אך מוגבלת בזמן (עליכם לכוון את שעת החנייה בחוגה שבחלון הרכב הקדמי); ניתן לחנות באחד מאזורי החנייה הגדולים הצמודים לנמל, בהם ניתן לחנות שעתיים, זמן מספיק בהחלט כדי להסתובב רגלית במרכז העיר.

השכונה העתיקה בעיר המכונה á Reyni - באזור קטן ומקסים זה מרוכזים כל מבני השלטון ובית ראש הממשלה של איי פארו. לכו ברחובות הצרים, בין בתי הדשא החמודים, עד שתגיעו ל-Tinganes, נקודה היסטורית חשובה (המקבילה לת'ינגווליר באיסלנד) בה התכנס הפרלמנט לראשונה בשנת 900 לספירה. כשתצאו מהאזור העתיק של טורסהאבן לכיוון צפון תהיו במרכז העיר המודרני, בו תמצאו את רוב המסעדות ובתי הקפה (ממליץ בעיקר על Paname Café שאי אפשר לפספס). איי פארו הוא לא יעד לשופינג, אך רחוב Niels Finsens gøta הוא רחבו הקניות הראשי של העיר.


בצד המערבי לעיר העתיקה עומדת קתדרלת טורסהאבן (Dómkirkjan) ומולה המרינה על עשרות הסירות הקטנות שבה. בסמוך למרינה יש ריכוז נוסף של מסעדות, בתי קפה וברים. בחלק המזרחי של הנמל מתנשא מבצר Skansin - מבצר מהמאה ה-16 עם מגדלור המשקיף על נמל טורסהאבן ועל האי נולסוי.

בין המוזיאונים הבולטים בטורסהאבן ניתן למנות את הגלריה הלאומית (Listasavn Føroya) והמוזיאון הלאומי, שבו ניתן ללמוד על התרבות, הטבע וההיסטוריה של איי פארו. המוזיאון מתחלק למוזיאון קבע ומוזיאון פתוח בעיירה הסמוכה Hoyvík. הבית הנורדי (The Nordic House) הוא בית לתרבות פארואזית ונורדית שבו מתקיימים אירועים, מופעים ותערוכות. אפשר להגיע ולהתרשם מהאדריכלות המודרנית המעניינת של המבנה, או לבדוק אם אירוע מעניין כלשהו מתקיים - באתר של הבית הנורדי.


דרום סטריימוי עמק Norðradalur והכפר בעל השם הזהה נמצאים במרחק 20 דקות בלבד מטורסהאבן. הנסיעה לעמק בדרך הנופית (כביש 10) עוברת במעבר ההרים Norðradalsskarð. הביטוי "דרך נופית" מקבלת משמעות ליטרלית במיוחד, מכיוון שהכביש מתפתל כנחש במורד העמק והופך בעצמו לחלק מהנוף, ויחד עם האוקיאנוס והאי הקטן Koltur נוצרת תמונה פוטוגנית מרהיבה. בהמשך של כביש 10 לכיוון צפון, ניתן לפנות גם לתצפית מהכביש הגבוהה ביותר באיי פארו ולתצפית יפה מהר-Sornfelli. נסיעה של 10 דקות דרומית לטורסהאבן תיקח אתכם לכפר ההיסטורי Kirkjubøur - אחד מהעתיקים ביותר במדינה ומקום הולדתו של מנהיג תנועת העצמאות הפארואזית. בכפר תמצאו שרידים של כנסייה עתיקה שנבנתה בשנת-1300 ואת בית העץ Roykstovan שהוא חלק מחווה היסטורית מהמאה ה-11. ניתן לבקר בתוך המבנה ולהתרשם מסגנון החיים באיי פארו בימי עבר.


אופציה: האי נולסוי (Nólsoy)

אם נותר לכם זמן ניתן "לקפוץ" לביקור באי הקטן נולסוי. האי נמצא במרחק קצר מאוד מזרחית לטורסהאבן ונראה היטב מהעיר. מעבורת יוצאת מנמל טורסהאבן אל האי באופן תדיר למדי ותיקח אתכם אליו תוך 20 דקות בלבד. יש אפשרות לחצות את האי ברגל אל המגדלור של נולסוי, אך הנופים שם לא דרמטיים במיוחד ולדעתי לא בהכרח שווים את הזמן. מה שמושך באי היא בעיקר האווירה השקטה בכפר הקטן עם הבתים הצבעוניים והתושבים החברותיים שבו. בית הקפה Maggie's הוא מקום נהדר לאכול בו ולנהות ממוסיקה פארואזית. באי נערכים אירועים תרבותיים רבים וקיימות בו מספר אפשרויות אירוח לארוחה או לינה עם באווירה אותנטית. האי קטן מאוד ואין צורך להגיע אליו עם הרכב, ובהחלט ניתן להגיע אליו למספר שעות בודדות ולחזור לטורסהאבן באותו היום. בדקו את לו"ז המעברות לנולסוי.


אם אם רוצים לאכול ארוחת ערב טובה בטורסהאבן ולטעום מאכלים מקומיים, כדאי לבדוק בעיקר באחת מחמש המסעדות המשייכות לאותם הבעלים שגם נמצאות בסמוך אחת לשנייה:

מסעדת Áarstova, Barbara Fishhouse, Ræst , Fútastov ובר Mikkeller. חובה להזמין שולחן.


לינה בסטריימוי

קתדרלת טורסהאבן
קתדרלת טורסהאבן

 

1+ אפשרות ליום נוסף: האי סוד'ורוי (Suðuroy)

סוד'ורוי הוא הרביעי בגדולו מאיי פארו, אך מכיוון שהוא גם הדרומי והמרוחק ביותר - מטיילים רבים לא מגיעים אליו. השיט מטורסהאבן לס'ודורוי לוקח כשעתיים לכיוון, לכן מאוד כדאי להקדיש לביקור באי לפחות יום אחד מלא ואולי גם ללון בו. מכיוון שזהו אי גדול יחסית, יש הרבה מה לראות בו והמון מסלולי הליכה שניתן לעשות. את ההיילייטס אפשר להכניס ליום אחד מלא עד יום וחצי, כולל השיט.


הנקודה היפה ביותר באי היא כנראה צוקי Ásmundarstakkur. נקודת התצפית עליהם היא מצוקים נוספים, צוקי Rituskor, אליהם מגיעים בהליכה של 30-40 דקות (לכיוון אחד) מהכפר Sandvík. ניתן להתקדם עם הרכב כדי לקצר מאוד את ההליכה, אך מדובר בכביש עפר צר מאוד וייתכן שתרצו לעצור בצד הדרך ולהמשיך רגלית. אם אתם לנים באי ולא ממהרים למעבורת, מומלץ להגיע לקראת שקיעת השמש.


את ארוחת הצהריים כדאי לעשות בכפר המקסים Hvalba שממנו נשקף במלוא תפארתו האי Lítla Dímun - הקטן שבאיי פארו. בצידו השני של הכפר תמצאו קו חוף סלעי ומקסים בשם Hvalbiareiði שגם הוא שווה עצירה קצרה. משם המשיכו בנסיעה החוצה את כל האי עד לנקודה הדרומית ביותר בסוד'ורוי ובאיי פארו בכלל - מגדלור Akraberg. זה המקום המושלם להשקיף אל האופק האינסופי ולהרגיש בסוף העולם.


בדרך חזרה צפונה, במקום לנסוע דרך המנהרה בכביש הראשי - סעו בדרך הארוכה והיפה יותר מהכפר Sumba אל-Vagur. יש לציין שדרך זו צרה ומפחידה מעט ובחלקה גם דרך עפר. בדרך זו יש נוף מדהים לצוקי Beinisvørð ורחוק יותר לצוקי Eggjarnar שהם גם היעד הבא שלכם. כשגיעו לכפר Hov בצעו "התחמקות" נוספת מהכביש הראשי אל דרך נופית עד Øravík. משם המשיכו חזרה ל-Tvøroyri לארוחת ערב בטרם תעלו חזרה למעבורת לטורסהאבן.


אפשרות נוספת: במידה ויש לכם את הזמן או אם אתם לנים את הלילה באי ובא לכם להגיע לנקודה מבודדת ויפה, צאו מהכפר Trongisvágur למסלול של שעה (לכיוון אחד) לעמק Hvannhagi. בעמק יפיפה זה ישנו אגמון קטן המוקף צוקים והנוף הטוב ביותר שתמצאו לאי Lítla Dímun. המסלול מתחיל מאזור בית החולים בכפר והוא קל למדי, אך קצת לחוץ "לדחוף" אותו באותו היום עם שאר האתרים באי.


*אם תוסיפו יומיים מלאים לטיול תוכלו לחלק אותם ביום וחצי (+לילה) בסוד'ורוי, ועוד חצי יום בנולסוי. יש עוד אתרי טבע ומורשת רבים בסוד'ורוי. וכדי למצות את האי לחלוטין כדאי להעביר בו לפחות יומיים.


לינה בסוד'ורוי / סטריימוי


 


יום 4 הכפרים של צפון סטריימוי


הכפר סקסון (Saksun)

נחשב לכפר היפה ביותר באיי פארו וכנראה בצדק. הכפר ממוקם בפיורד מבודד מוקף הרים ומפלים הנושק לחוף שחור קסום. כמעט כל הבתים (המעטים) בכפר הם בתי דשא, וזה כולל את הכנסייה המאוד פוטוגנית המשקיפה לים. האווירה בכפר (שבו חיים פחות מ-20 אנשים) היא באמת מיוחדת, וכשתגיעו אליו באמת תרגישו כאילו חזרתם בזמן. הכפר מפוצל בין שני צידי הפיורד: בצד המזרחי נמצאת הכנסייה, בתי הדשא ומוזיאון Dúvugarðar וזו גם נקודת המוצא והגישה למפלים הגדולים ולמסלול ההליכה לצ'ורנביק. בצד המערבי ישנה חנייה שמשמשת כנקודת הגישה אל החוף השחור של סקסון והלגונה (כניסה בתשלום - 75 קרונות). המסלול קל מאוד ואורכו כ-5 ק"מ. אל קצה המסלול והלגונה ניתן להגיע רק בזמן שהים בשפל, ניתן לבדוק את זמני הגאות והשפל ברשת, למשל באתר הזה.


הכפר צ'ורנביק (Tjørnuvík)

כפר קטן עם חוף קסום במיוחד המשקיף על סלעי הטרולים המפורסמים Risin & Kellingin. צ'ורנביק נחשבת ליעד הטוב ביותר לגלישה באיי פארו ובכניסה לכפר ישנו מרכז גלישה קטן. האמיצים שבניכם שלא מפחדים מקור יוכלו לברר פרטים על קורס גלישה במקום. מהכפר ניתן גם לצאת למסלול הליכה אל אחד מהצוקים הכי דרמטיים במדינה - צוק Mýlingur. המסלול אורך שעתיים לכל כיוון והוא מעט מאתגר ולא מסומן בצורה טובה, לכן לא מומלץ לעשות אותו במזג אוויר גרוע או כשיש רוחות חזקות.


המסלול מסקסון לצ'ורנביק:

מסלול פופולארי ומוצלח המחבר בין 2 הכפרים הקסומים דרך מעבר הרים. המסלול הוא חד כיווני ונהוג להתחיל אותו בסקסון ולסיימו בצ'ורנביק (אך אפשר גם ללכת אותו בכיוון ההפוך). אורך המסלול כ-7 ק"מ ברמת קושי בינונית, כאשר החלק הקשה ביותר הוא בתחילתו, בעליה תלולה מסקסון אל מעבר ההרים. האדמה כמעט תמיד רטובה וחלקה מאוד, מה שהופך את הקטע הזה למעט מאתגר. בהמשך המסלול תחצו גם מספר נחלים קטנים וייתכן ותחוו רוחות באזורים הגבוהים. לוקח סביב 3 שעות לסיים את המסלול.


אם אתם מטיילים עם רכב, חשוב לקחת בחשבון את העבודה שהמסלול הוא חד כיווני. אין תחבורה ציבורית לסקסון, לכן תצטרכו לתפוס טרמפ באחד הכיוונים. מטיילים רבים נוסעים בין היישובים (בעיקר מסקסון לצ'ורנביק) וסביר שאם תסיימו את המסלול בסקסון תצליחו למצוא טרמפ כל הדרך עד הרכב שלכם. קו אוטובוס מחבר בין צ'ורנביק לכפר-Oyrarbakki הנמצא על הכביש הראשי בחיבור בין האי סטריימוי לאי איסטורוי. עם האוטובוס תוכלו לצאת מצ'ורנביק לכביש הראשי ולתפוס טרמפ בחזרה לסקסון או להיפך.

ניתן למצוא את לוח הזמנים של האוטובוס כאן.


מפל Fossá

אולי תופתעו לדעת, אבל זהו המפל הגבוה ביותר באיי פארו. בוגרי איסלנד ימצאו אותו מעט עלוב לעומת המפלים העצומים של ארץ הקרח, האש והמפלים. ובכל זאת מדובר על מפל יפה שנמצא על הדרך לצ'ורנביק וניתן לעלות אל המפלס הראשון שלו (על אף שהתצפית הטובה ביותר עליו היא דווקא מצידו השני של הפיורד, על כביש 62 בדרך לכפר Eiði). טיפ: המפל מרשים הרבה יותר בימים גשומים.


לינה בסטריימוי

כבשה בכפר סקסון
כבשה בכפר סקסון

 

יום 5 איסטורוי (Eysturoy)


סעו לצידו הצפוני של האי איסטרורוי. לא חייבים לעבור דרך המנהרה בתשלום, ניתן לחצות בין סטריימוי לאיסטורוי דרך הגשר הסמוך לכפר Oyrarbakki. התחילו בביקור בכפר אידי (Eiði) המוכר בעיקר בשל מגרש הכדורגל שלו שמוקף מים, בין האוקיאנוס לבין אגמון Niðara Vatn. הדרך הנופית מאידי לג'וב חוצה את מעבר ההרים Eiðisskarð ונחשבת לכביש היפה ביותר באיי פארו, בו תמצאו גם את נקודת התצפית על סלעי Risin ו-Kellingin. בעת הנסיעה בכביש לא תוכלו לפספס את הר Slættaratindur - ההר הגבוה ביותר באיי פארו המתנשא לגובה של כמעט 900 מטר.


המסלול לפסגת Slættaratindur

כפי שניתן לצפות מהפסגה הגבוהה ביותר באיים - הנוף הפנורמי הנשקף ממנה הוא מרהיב ומכסה שטחים נרחבים. המסלול מתחיל בחנייה לצד הכביש בין Eiði ל-Funningur, אורכו סביב שעה לכיוון אחד והוא ברמת קושי בינונית, בסך הכל כדאי להקדיש לטיול בהר כ-3-3 וחצי שעות. בגדול מדובר על עלייה דיי ישירה אל קו הרכס וממנו מערבה עד לפסגה עצמה. העלייה תלולה ולכן לא קלה, אך היא גם לא ארוכה. יש להיזהר מאבנים מדרדרות, ואם מטפסים בחורף יש לנקוט משנה זהירות מקרח על הסלעים. לא מומלץ לצאת למסלול במזג אוויר מושלג או ערפילי, אך בימים בהירים זה יהיה אחד מהמסלולים היפים שתעשו. אם אתם לא בכושר או אם אין לכם חשק לעלייה תלולה, תוכלו כתחליף לבחור לעשות את המסלול הפשוט בהרבה ל-Hvíthamar, שהנוף ממנו לא פחות יפה.


נקודת התצפית Hvíthamar

מסלול קצר שמוכיח שלא תמיד יש קורלציה בין קושי המסלול לבין רמת היופי שמקבלים ממנו. המסלול הבסיסי קצר, קליל ומתאים לכל אחד. המסלול משקיף על הפיורד הצר Funningsfjørður - שהוא בקלות אחד הפיורדים היפים והאיקונים ביותר באיי פארו. לא נוף שכדאי לפספס, ואין סיבה שתפספסו.


נקודת היציאה למסלול נמצאת בכביש העולה מהיישוב Funningur לכיוון Gjogv. קל לפספס את הנקודה מכיוון שאין בה ממש חנייה אלא מפרצון קטן בכביש שיש בו מקום למספר מכוניות בודדות. תזהו את המקום בזכות המכשול למעבר בקר על הכביש שלצידו יש גדר שעולה מעלה אל ההר. ישנם מדרגות עץ כדי לחצות את הגדר ושלט המורה על המסלול. התחילו את המסלול בהליכה המישורית ימינה ולא בעלייה אל ההר - תוך מספר דקות בלבד תגיעו לנקודת התצפית המרהיבה על הפיורד. זהו החלק הקל ביותר שלא מצריך כמעט שום מאמץ, אם אתם קצרים בזמן או ממש לא בכושר- תוכלו להסתפק בתצפית מהנקודה הזו, לחזור מהדרך שבאתם ולא להמשיך למעלה (ההבדל בנוף לא מאוד משמעותי). המסלול המעגלי המלא ממשיך מעלה אל קו הרכס ומשם יורד חזרה אל הרכב בקו ישר, מסלול זה אורך בסביבות שעה. אם רוצים אפשר להמשיך לאורך קו הרכס לכיוון צפון-מזרח כדי לקבל זוויות שונות וגבוהות יותר על הנוף.



הכפר ג'וב (Gjov)

זהו הכפר הצפוני ביותר באי איסטורוי וכנראה שגם המתוייר ביותר ואולי בגלל זה יש בו תשתית תיירותית מפותחת יחסית ליישובים אחרים בגודל שלו. יש בו בית קפה, מלון עם מסעדה ואתר קמפינג. יש 2 מתחמי חנייה לתיירים - האחד בתוך היישוב עצמו בסמוך לנמל, שנוטה להתמלא בקלות, ואחד נוסף גדול יותר בכניסה ליישוב.


נמל ג'וב מתהדר בערוץ צר ויפה באורך 200 מטר, עליו יש טיילת קטנה המשקיפה על הגלים המתנפצים. ניתן גם לרדת במדרגות תלולות לתוך הערוץ עצמו, בו השתמשו תושבי הכפר בעבר לחנות את סירותיהם. החלק היותר יפה של הכפר נמצא על הצוקים שמצפון אליו, מהם תוכלו לקבל את הזווית היפה ביותר על האזור. תוכלו להסתפק בעלייה על מדרגות העץ עד לצוק הראשון ולהשקיף על הכפר הצבעוני, או להמשיך במסלול המלא לאורך הצוקים עד לעמק Ambadalur שממנו תוכלו לראות את סלע הענק Búgvin. אורך המסלול לעמק הוא שעה עד שעה וחצי לכיוון, הוא לא מאוד קשה אבל רובו בעלייה שהיא לעיתים תלולה.

בסמוך לנמל ולשער היציאה לאזור הצוקים תמצאו שירותים ואת בית הקפה הקטן והחמוד Gjáarkaffi שמגיש וופלים חמים תוצרת בית (שעות הפתיחה רנדומליות למדי, בעיקר בחורף).


הכפר הקטנטן Elduvík נמצא מזרחית לפיורד Funningsfjørður. הוא ממוקם בקצהו של עמק צר ויפה ומעט מטיילים מגיעים אליו ולכן הוא שקט במיוחד. ניתן להגיע אליו עם הרכב או במסלול הליכה המחבר בינו לבין הכפר Oyndarfjørður. חלקו הדרומי של האי איסטורוי פחות דרמטי ומרשים, אך הוא גם יותר מיושב ותמצאו בו יותר אפשרויות לאכול. העיירה Runavik (שאליה משתייכת גם העיירה Saltangará) היא המרכז המוניציפלי הגדול ביותר באיסטורוי ובו תמצאו גם מרכז מבקרים גדול יחסית. מרונאביק תוכלו להמשיך על הכביש לאורך חצי האי Eystnes, עד לנקודה הדרומית ביותר על האי ממנה תוכלו לתצפת על האי נולסוי ועל טורסהאבן (נקודה טובה לשקיעה).


לינה בסטריימוי

הכפר Gjogv
הכפר Gjogv

 

יום 6 קלאקסוויק וקונוי


בדרך לאי בורד'וי יש זמן להשלמות באסטורוי ו/או בהרחבת ההיכרות עם האי. לאחר שתמצו את איסטורוי, זה הזמן לעבור בכביש האגרה אל האי בורד'וי. בסוף המנהרה תצאו ישר לתוך ה"עיר" קלאקסוויק (Klaksvík), השנייה בגדולה באיי פארו. קלאקסביק ניחנת ביופי טבעי רב בזכות ההרים המקיפים אותה, ותמצאו בה מגוון רחב יחסית של מקומות לאכול, שבניהם ראויים לציון בעיקר בית הקפה Fríða Kaffihús במרכז העיירה והמאפייה הרב-תכליתית Amarant בכניסה לכפר. ישנם גם מרכז מבקרים ומספר חנויות, גלריות ומרכזי תרבות בניחוח ווינטג' שרובם נמצאים על הרחובות הראשיים. בעת ההסתובבות בעיירה אל תשכחו לבקר בכנסיית Christianskirkjan המרשימה. מעט מזרחית למרכז העיירה ישנו פארק "עירוני" קטן ומקסים (Úti í Grøv).

המסלול לפסגת Klakkur

מעל קלאקסביק נמצאת נקודת תצפית מצוינת המשקיפה על העיר ועל שלושת האיים הסמוכים - קאלסוי, קונוי ואיסטורוי. כדי להגיע אל תחילת המסלול יש לנסוע בכביש עפר (Astarbravt/Niðan Horn) העולה אל האנטנות שעל הגבעות שממערב לעיר. החנייה ממוקמת ליד מאגר מים קטן, ממנו עולים בערך כ-40 דקות עד לנקודת התצפית, עלייה דיי תלולה לרוב וכמעט תמיד בוצית. ניתן להתחיל את המסלול גם מהעיירה עצמה וללכת על דרך העפר, אבל אני לא רואה ממש מוצא סיבה טובה לבזבז על כך זמן ומאמץ.


קונוי (Kunoy)

מקלאקסוויק נוסעים כרבע שעה (דרך המנהרה הצרה והמלחיצה ביותר באיים) אל הכפר קונוי באי קונוי. הכפר מרגיש שקט ומבודד מאוד אפילו בסטנדרטים של איי פארו ויש בו נוף נהדר על האי קאלסוי. בחלקו העליון של הכפר נמצאת אחת מפינות החמד המקסימות ביותר באי ואחת מהחביבות עלי ביותר באופן אישי - פארק קונוי. זוהי חורשה נטועה, הנחשבת ל"יער" הגדול והעתיק ביותר באיי פארו, מדינה שהעצים בה נדירים מאוד (בדומה לאיסלנד). הפארק נמצא בעמק המוקף קיר דרמטי של הרים גבוהים. בתוכו זורמים 2 נחלים ויש בו מגוון עצים, פרחים, פטריות וציפורים. באמצע הפארק ישנו סלע גדול עם חבל שמאפשר טיפוס. הליכה רגועה בין העצים בפארק תתן לכם תחושה רגעית שאתם נמצאים בנורבגיה. זוהי נקודה מושלמת לפיקניק ומקום שטוב לבקר בו גם כשיורד גשם (בזכות כיסוי העצים).


נקודה נוספת שראויה לציון בקונוי הוא הכפר הנטוש Skarð, אליו ניתן להגיע רגלית במסלול היוצא מהכפר-Haraldsund. המסלו לעבור בנתיב היסטורי לאורך הפיורד היפיפה עם נוף תמידי על הפסגות של בורד'וי. אורך המסלול כ-15 ק"מ (הלוך חזור) והוא לא קשה במיוחד, אך הוא עשוי להיות מסוכן במזג אוויר גשום מכיוון שהוא מתמלא במפלים הזורמים לים ועשויים לחסום את המסלול. גם במזג אוויר טוב יש לקחת בחשבון שהמסלול כולל חציית נחלים והליכה על סלעים חלקות. ניתן לברר אפשרות להשכרת מדריך למסלול או לאיסוף באמצעות סירה בסוף המסלול - בררו במרכז המבקרים בקלאקסביק.

לינה בקלאקסביק/בורד'וי

פינה נורבגית באיי פארו - פארק Kunoy
פינה נורבגית באיי פארו - פארק Kunoy

 

יום 7 האי קאלסוי (Kalsoy)


היום מתחיל בעלייה עם הרכב למעבורת מקלאקסביק אל הכפר-Syðradalur באי קאלסוי. לוח הזמנים של המעברות. בכפר עצמו אין ממש מה לעשות או לראות, אז עם הירידה מהמעבורת סעו כ-20 דקות צפונה על הכביש היחיד באי, ישירות לכפר מיקלדאלור.


הכפר Mikladalur ופסל אשת כלב הים Kópakonan

הכפר שפירוש שמו הוא "העמק הגדול" ממוקם באופן לא מפתיע בלב עמק רחב (במונחי האי). האטרקציה המרכזית בכפר הוא פסל ה-Kópakonan המפורסם שהוא מעין גרסה מקומית לפסל בת הים בקופנהגן. הפסל נמצא מתחת לכפר, על קו החוף הסלעי והכהה המשקיף לאי קונוי שבד"כ מכוסה בשכבה של ערפל. מאחורי הפסל עומד סיפור אכזרי למדי; ע"פ הפולקלור המקומי - כלבי ים מגיעים לחוף בלילות, משילים את עורם וחושפים גוף אנושי לחלוטין. הסיפור מדבר על אשת-כלב ים כזאת שאחד מתושבי הכפר גנב את עורה, חטף אותה וכלא אותה במשך שנים עד אשר ברחה ולבסוף גם נקמה את נקמתה. את הסיפור המלא תוכלו לקרוא בשביל והמדרגות היורדות אל הפסל.


המסלול למגדלור Kallur

אחד המסלולים הפופולאריים ביותר באיי פארו. המסלול מתחיל בכפר הקטנטן Trøllanes ועולה אל הנקודה הצפונית ביותר באי קאלסוי ואל המגדלור האיקוני הממוקם למרגלות צוק ענקי ובקצה של צוק נוסף המשקיף אל האוקיאנוס ואל כמה מהאיים השכנים. בקיץ האזור מתמלא בציפורים. המסלול אורך 2-3 שעות בסה"כ, רמת הקושי קלה עד בינונית בהתאם לעונה ולמזג האוויר. כאשר מזג האוויר טוב המסלול מתאים לכל מי שבכושר סביר, אבל בתנאי מזג אוויר קשים המסלול עשוי להיות אפילו מסוכן; בימים גשומים המסלול מאוד בוצי וחלקלק וכאשר יש ערפל המסלול עשוי להיות בלתי עביר. אזור המגדלור עצמו מועד לרוחות חזקות מאוד. אני טיילתי בנובמבר ובשל רוחות מטורפות החלטתי לוותר על ההגעה עד לקצה הצוק שממנו מקבלים את הזווית האיקונית והמפורסמת על המגדלור - התנאים היו פשוט מסוכנים מדי כדי להמשיך. הקטע הקצר הזה צר מאוד ועשוי להיות בעייתי לכל מי שחושש מגבהים, אז אם אתם לא חשים בטוחים עדיף שתוותרו על נקודה זו, אפשר להסתפק ולהנות מהנוף המדהים לא פחות במגדלור עצמו ובשלוחה המזרחית אליו. אם אתם מגיעים בחורף והולכים במסלול כאשר הוא מושלג, יש להקפיד להיזהר מאוד כאשר מגיעים לאזור המגדלור וגם בעת העלייה בתחילת המסלול, שאר הדרך פשוטה יותר.


לינה בקלאקסביק/בורד'וי

בית דשא בכפר Mikladalur באי קאלסוי
בית דשא בכפר Mikladalur באי קאלסוי

 

יום 8 האי ויד'וי (Viðoy)

בדרך צפונה מהאי בורד'וי אל האי ויד'וי אפשר לסטות מעט מהדרך ולעשות עצירה קצרה במפל Svartidalurfoss הסמוך לפיורד והכפר Árnafjørður. משם מומלץ להמשיך אל Vidareidi בכביש 70 שמוגדר כדרך נופית. לשם הגיוון, בדרך חזרה אפשר לנסוע בכביש השני המגיע לכפר מהצד המזרחי.


הכפר Viðareiði זהו הכפר הצפוני ביותר באיי פארו, הוא שוכן במיקום חלומי בין הר Malinsfjall לבין מצוק Cape Enniberg הנחשב למצוק הים הגבוה מסוגו בעולם. מצד אחד של הכפר, על קו החוף הסמוך לכנסייה, תוכלו להשקיף על האיים קונוי ובורד'וי ומהצד המזרחי של הכפר תבחינו באיים המבודדים פלוגוי וסוינוי. מיקום אסטרטגי זה הופך אותו לאחד הכפרים היפים ביותר באיי פארו.

המסלול להר Villingardalsfjall

זהו מסלול ההליכה הארוך והקשה ביותר מאלו המוצעים כאן כחלק מהמסלול העיקרי, אך אולי גם המתגמל ביותר. המיקום של הכפר עשוי לרמז איזה נוף תקבלו כאשר תעלו לתצפית מהגובה - נוף פנורמי מרהיב ומקיף שכולל כמעט את כל האיים הגדולים במדינה ואת הפיורדים היפים והמתפתלים של האיים הצפוניים. נקודת היציאה למסלול היא בחלקו העליון והצפוני של הכפר, אך החנייה שם קטנה מדי וישנם מספר שלטים המבקשים לא לחנות בה, לכן יש לחנות בחנייה במרכז הכפר ולעלות ברגל עד לשער המסלול.


העלייה אל ההר תלולה למדי והולכת ונהיית סלעית יותר ככל שמתקדמים למעלה. רוב המסלול מסומן במוטות פלסטיק, כאשר יסתיים הסימון תגיעו לרמה קטנה שממנה המסלול לפסגת ההר ממשיך צפונה. מנקודה זו אפשר גם לבחור לפנות שמאלה בנתיב המסומן ע"י תלי סלעים לכיוון צפון-מערב ומוביל אל מצוק אניברג. הקטע למצוק תלול, קשה ואף מסוכן וההמלצה הרשמית היא לא לצאת למקטע זה ללא מדריך מקומי, כך שאם אתם מטיילים "רגילים", עדיף שתמשיכו בנתיב הצפוני הפשוט יותר. המסלול להר אורך סביב 3-4 שעות (הלוך חזור) או קצת יותר אם תעלו למצוק במקום. אין לצאת למסלול כאשר הוא מושלג וגם מאוד לא מומלץ כאשר מזג האוויר גשום או ערפילי (ממילא לא תראו כלום). הכניסה למסלול היא בתשלום של 200 קרונות אותם יש להכניס (במזומן) לתיבה שליד השער בתחילת המסלול.


הכפר Vidareidi
הכפר Vidareidi

אם אתם מטיילים בקיץ ואתם "תקתקנים"', או אם אתם לא מתכוונים ללכת בכל מסלולי ההליכה שציינתי - ניתן לדחוס גם ביומיים את כל האתרים המפורטים בשלושת הימים המוצעים כאן (6-8), בעיקר אם אינכם מעוניינים לעשות את מסלול ההליכה ל-Villingardalsfjall.


בכלל, בקיץ ניתן לקצר את הטיול כולו ל-6 ימים ועדיין להספיק את כל האתרים שציינתי פה, אך כפי שהמלצתי בהתחלתה - עדיף להוריד הילוך ולקחת את הדברים באיזי בהתאם לרוח הפארואזית, מה שכמובן גם ישאיר לכם מקום לגמישות רבה יותר בהתאם למזג האוויר וגם יאפשר לכם להנות מכל הדברים שאינם חלק מהמסלול עצמו - שיחות עם מקומיים ומנוחה בשקט של האיים.


מכיוון שזהו יום קצר, ניתן לנצל אותו להשלמות ולהגיע לאתרים שלא הספקתם בימים הקודמים. ניתן ללון באותו המקום או להתקדם ללינה במיקום הקרוב יותר לואוגר, משם תעלו על הטיסה ביום הבא.


לינה בקלאקסביק/בורד'וי / ואוגר



1,894 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page