top of page
  • תמונת הסופר/תYogev Segal

פוקוס על חצי האי סנייפלסנס

חצי האי הבולט במערב איסלנד - Snæfellsnes - שמשמעות שמו בעברית היא "חצי האי הר השלג", מכונה לעיתים באופן בלתי רשמי "איסלנד הקטנה". יש לכינוי הזה הצדקה, כי בתא השטח המצומצם הזה תוכלו למצוא בקטן (ולעיתים גם בגדול) את כל סוגי הנופים האיסלדיים וכמעט את כל תופעות הטבע האיסלנדיות המוכרות קרחונים, הרי געש, חופים שחורים, שדות לבה, מפלים, הרים נישאים, מעיינות חמים, תצורות סלע, אגמים, מגדלורים, כפרים ציוריים, תצפיות ציפורים, תצפיות לווייתנים ועוד....

ה"עיגול" בקצה המערבי של ה"זרוע" של חצי האי - הוא הפארק הלאומי סנייפלסיוקול ובמרכזו מתנשא קרחון Snæfellsjökull שעל שמו נקרא חצי האי כולו. הקרחון נראה פשוט כמו הר מושלג מפואר, עם כיפה לבנה לכל אורך השנה, והוא בולט בולט ביופיו מכל פינה בפארק שבה תסתכלו. הקרחון מככב בספרו המפורסם של ז'ול ורן - "מסע אל בטן האדמה".

בחצי האי סנייפלסנס מומלץ להעביר בין יום שלם לשלושה ימים. אם אתם מגיעים לאיסלנד לפרק זמן קצר - חצי האי סנייפלסנס הוא תמצית מושלמת של איסלנד, במרחק קצר מרייקיאוויק. ביום וחצי מרוכזים ניתן לראות את כל אתרי ה"חובה" ועוד 2-3 מקומות נוספים מעשרות מוקדי העניין הנהדרים של חצי האי.

ריכזתי את מירב נקודות העניין של סנייפלסנס, מחולקים לפי נושאים.


אתרי ה"חובה" המוכרים והפופולאריים

הר Kirkjufell ומפלי Kirkjufellsfoss - אחד מהמקומות המפורסמים ביותר באיסלנד ולא לחינם. נחשב להר המצולם ביותר באיסלנד וגם כיכב ב"משחקי הכס". הר מחודד צמוד לים, עם מפלים בסמוך אליו שיוצרים מחזה פוטוגני במיוחד. יעד מוצלח במיוחד לצפייה בשמש חצות בקיץ או בזוהר הצפוני בחורף. מההיילייטס של איסלנד כולה.

חוף Djúpalónssandur - חוף שחור איסלנדי קלאסי (עם חלוקים שחורים). את החוף מכתרים בזלת ענקיים ובעלי צורות שונות. בחוף אגמון קטן עם נוף מרהיב אל קרחון סנייפליוקול, ושרידים של ספינה טרופה.

סלע Lóndrangar - סלע איקוני הנושק לחוף הגועש. ניתן להגיע לסלע ממרכז המבקרים ב- Malarrif או לצפות בו מנקודת תצפית הצמודה לכביש הראשי. הצוקים בין הנקודות הם מושבות ציפורים גדולה ופעילה.

כנסיית Búðir - כנסיית עץ שחורה ויפה. הכנסייה שוכנת בלב שדה לבה ברקע ההרים של חצי האי סנייפלסנס.


קו החוף בין Hellnar ל Arnarstapi - מסלול הליכה קליל לכל המשפחה, המחבר בין שני הכפרים הקטנטנים ועובר בתוך שדה לבה הנשפך לים ויוצר צוקים ותצורות סלע מעניינות ומיוחדות. קו החוף של ארנרסטאפי הוא כנראה ההיילייט של המסלול, בו גם נמצא גשר הסלע הטבעי Gatklettur.



אתרים נוספים בסנייפלסנס

חופים

חוף Ytri Tunga - אחד המקומות האידיאלים באיסלנד לצפות בכלבי ים מקרוב. לעיתים קרובות ניתן לפגוש אותם על הסלעים הסמוכים או על החוף עצמו, בעיקר בימים שמשיים.

חוף Skarðsvík - שאני נוטה לכנות "המיקונוס של איסלנד". חוף עם חול זהוב (לא מאוד נפוץ באיסלנד) שבמזג אוויר יפה נותנים קצת תחושה של מדינה ים תיכונית. צוקים סביב החוף, שדה לבה ונוף לקרחון - פינה מושלמת לפיקניק.

חוף Löngufjörur - חוף זהוב נוסף, המשתרע לאורך במראה אינסופי עם נוף מרהיב לקרחון באופק. חוף פופולארי לרכיבה על סוסים (ראו בהמשך).


מכתשים געשיים

מכתש Saxhóll - מכתש בולט ופשוט להגעה. ניתן לעלות לראש המכתש במדרגות עץ.

מכתש Hólahólar - מכתש געשי רחב, בקרבת מכתש סקסהול. אל מכתש זה ניתן להכנס פנימה עם הרכב, אל השטח הנרחב שבתוכו.

מכתש Eldborg - מכתש בעל צורה מעגלית מושלמת. יקבל את פניכם מרחוק כשתגיעו לחצי האי מכיוון רייקיאוויק/בורגרנס, לא תפספסו אותו. כדי להגיע אל המכתש עצמו יש ללכת במסלול של שעה וחצי-שעתיים מחוות Snorrastadir.

מכתש Rauðhóll - מכתש בעל גוון אדום בוהק, למרגלות הר סנייפלסיוקול. ההגעה מעט יותר מורכבת - דרך ממסלול הליכה של בערך שעה שיוצא מכביש F575 (לרכבי 4×4 בלבד).

מכתש Búðaklettur - מכתש עם מערה, נמצא בתוך שדה הלבה הצמוד לכנסיית בודהיר (כדי להגיע למכתש יש ללכת רגלית מהכנסייה).


מפלים

מפל Selvallafoss - או בעברית "מפל הכבשים". מפל קל מאוד להגעה אך מעט נסתר כיוון שאינו נראה מהכביש ואין אליו שילוט. שביל קצר יוביל אתכם אל המפל היפה המשקיף אל החיבור של שדה הלבה Berserkjahraun עם אגם Selvallavatn. בדומה למפלים מפורסמים ממנו, ניתן ללכת מאחורי המפל.


מפל Svöðufoss - מפל יפה שמימיו מגיעים היישר מקרחון סנייפליוקול שמתנשא מעליו. ישנו כביש עפר המוביל לחנייה וממנה הליכה קצרה אל המפל. בהמשך דרך העפר מפל נוסף בשם Kerlingarfoss.


מפל Kvernárfoss ומפל Grundarfoss - שני מפלים סמוכים לכפר Grundarfjörður. ההגעה למפלים בהליכה מאזור הכפר.


מפל Bjarnarfoss - מפל גבוה מאוד בחלק הדרומי של חצי האי. ניתן לראותו מהכביש או להגיע ממש קרוב אליו עם הרכב וללכת קצת.


מפל Bæjarfoss - המפל של הכפר Ólafsvík, נמצא בפאתי הכפר בקצה הנחל הזורם דרכו לתוך הים.


גיאולוגיה (סלעים, מערות, שדות לבה)

שדה הלבה Berserkjahraun - שדה הלבה הגדול והמרשים ביותר בחצי האי סנייפלסנס. הדרך הקלה ביותר להתרשם ממנו היא פשוט לנסוע בתוכו בכביש עפר (עביר לכל הרכבים בקיץ) - כביש 558.


מערת Vatnshellir - מערת לבה פופולארית אך דיי קטנה. הכניסה בתשלום בסיור קצר עם הדרכה: https://www.summitguides.is/

צוקי Gerðuberg - עמודי בזלת מרשימים הפרוסים לאורך כצוקים. נמצאים ממש בשערי הכניסה לחצי האי - בצד המזרחי, בדרך מבורגרנס.

ערוץ Rauðfeldsgjá - נקיק/ קניון צר וגבוה מאוד בתוך ההר, עם צוקי ענק משני צדדיו. בקצה הקניון ישנו מפל קטן. ניתן ללכת בתוך הנקיק.


מערת Sönghellir - מערה קטנה שזכתה לשם הרומנטי "מערת השירים" בשל האקוסטיקה שלה.


מערת Borgarhellir - מערת לבה סודית דיי גדולה, עם נוף מרהיב מסביב. הגישה היא בדרך עפר צדדית שיוצאת מכביש 55.

נביעות, מעיינות ובריכות גיאותרמיות

מעניינות Landbrotalaug - ממש בכניסה הדרומית לחצי האי, בכביש כפר לא רחוק מצוקי Gerðuberg. מעניינות חמים עם נוף הררי מושלם. *כשביקרתי שם לאחרונה (מאי 21) היה ליד החנייה שלט איסור כניסה.

מעניינות Sturlungalaug - מקום בלתי מוכר שקצת קשה למצוא. להגעה יש לפנות מכביש 55 מערבה לכיוון חווה בשם Syðri-Rauðamelur, בדרך עפר קופצנית (אך עבירה לכל הרכבים בקיץ). ממשיכים עם הדרך אחרי החווה עד שרואים את האדים של המעיין. המים חמים מאוד.

בריכת Lýsuhólslaug - בריכה גיאותרמית מסודרת (בתשלום) בצד הדרומי של חצי האי, עם נוף לקרחון. סמוך לבריכה ישנה מסעדה וגסטהאוס.

נביעת Ölkelda - טוב, זה לא מעניין ולא בריכה, אלא ברז שממנו יוצאים מים מינרלים היישר מבטן האדמה. המים מוגזים (!) וניתנים לשתייה. שווה לעצור למלא בקבוק.

מעיין Rauðamelsölkelda - נביעה קרה קטנה ורדודה, בדומה לזו ב Ölkelda, רק ללא הברז אלא ישירות אל פני האדמה. הדרך המובילה אל המעיין באמצע שום מקום היא דרך עפר יפה במיוחד שממשיכה את הדרך מצוקי הבזלת Gerðuberg. בהליכה לנביעה חולפים על פני גשרון, מפל ושדה לבה.


מבנים, כנסיות, מגדלורים ומוזיאונים:

כנסיית Ingjaldshóll - כנסייה יפה עם גג אדום, עומדת על גבעה על רקע הקרחון.

מגדלורי Svörtuloft ו Öndverðarnesviti - בהמשך דרך העפר שמובילה לחוף סקארדביק, 2 מגדלורים כתומים יפים על צוקים בקצה המערבי ביותר של איסלנד (בשם Saxhólsbjarg). בדך תסעו בתוך שדה לבה ותוכלו לעצור לצפייה במערת Vatnsborg שהיא למעשה הר געש כבוי קטן.

מוזיאון Bjarnarhöfn - מוזיאון הכרישים של סנייפלסנס, בו אפשר ללמוד כל כרישים ועל ההיסטוריה שלהם בהקשר האיסלנדי. כמובן שתקבלו לטעום את המנה האיסלנדית המפורסמת (והמגעילה) - כריש מותסס.


כפרים/יישובים:

הכפר Stykkishólmur - היישוב המרכזי והגדול ביותר בחצי האי סנייפלסנס. האי Súgandisey המחובר לכפר בכביש הו הנקודה הצפונית ביותר בסנייפלסנס, עליו עומד מגדלור המשקיף על מפרץ Breiðafjörður. מהכפר ניתן לעשות שיט בין האיים הקטנים של המפרץ, או לקחת מעבורת אל הפיורדים המערביים ו/או האי פלאטיי. בכפר עצמו תמצאו מספר מבנים ומוזיאונים מעניינים: כנסיית סטיקיסהולמור, "ספריית המים" (Vatnasafn), הבית הנורווגי, מרכז פוך האדרית האיסלנדי ומוזיאון הר הגעש. בכביש הגישה בפאתי הכפר ישנם 2 הרים שעליהם ניתן לעלות רגלית כדי לקבל נוף פנורמי על האזור - ה"הר הקדוש" Helgafell וההר הצבעוני Drapuhlidarfjall. הלגפל הוא הנמוך והקל יותר לטיפוס - ויש בו חורבות של מנזר עתיק.

הכפר Grundarfjörður - הכפר עם הנוף הכי יפה בחצי האי, משקיף על הר Kirkjufell המפורסם, אותו אפשר לראות היטב מהטיילת הסמוכה לחוף. הכנסייה של הכפר מצתלמת יפה עם ההר ברקע, ולידה יש גם פסל בשם Vedurhorfur שבו כתובות 112 מילים לתיאור רוח באיסלנדית. עוד בכפר ישנו מגרש גולף, בריכה ציבורית, גלרית אומנות בשם Liston ומרכז מידע למטיילים. זה מקום טוב ללון בו בסנייפלסנס, עם גסהאוסים רבים, אתר קמפינג גדול ומסלולי הליכה למפלים באזור.

הכפרים Hellissandur ו Rif - שני כפרים צמודים בחלק המערבי של חצי האי סנייפלסנס, המהווים את השער לפארק הלאומי סנייפלסיוקול. בריף נמצא אחד המקומות המגניבים באזור - מרכז התרבות וההוסטל The Freezer Hostel. במקום ישנם לעיתים קרובות הופעות מוסיקה, תיאטרון או תערוכות אמנות. שווה לבדוק באתר הרשמי את האירועים הקרובים: https://www.thefreezerhostel.com

עוד צמוד לריף, מצידו השני של הכביש, ישנו אגמון קטן (יש חניון קטן ושולחן פיקניק) עם נוף יפה לקרחון ולמפל. האגמון הזה מושך המון ציפורים ובעיקר שחפיות קוטב זועמות.


בהליסאנדור ישנו מוזיאון ימי קטן שלצידו "חצר הדייגים" - פארק קטן וחמוד עם בתי דשא קטנים, לידו נמצא אחד מהאתרי הקמפינג היפים והמיוחדים באיסלנד - שנמצא ממש בתוך שדה לבה! גם בריף וגם בהליסאנדור ישנה אמנות רחוב/ גרפיטי יפה על מבנים הסמוכים לחוף.

הכפרים Hellnar ו Arnarstapi - שני כפרים שקו החוף והצוקים שבניהם הם שמורת טבע, בהם עובר מסלול ההליכה היפה שצויין באתרי החובה. הצוקים בצוקים האלו אפשר לראות המון ציפורים. בשביל המוביל מקו החוף אל הכביש ישנו פסל אבנים בשם Bárður, המתייחס לסאגות הקשורות לאזור. הכנסייה בהלנר פוטוגנטית מאוד בזכות הקרחון הלבן ברקע ואם תסעו אל הנמל של ארנרסטפי תוכלו לצלם בית פוטוגני עם גג אדום ברקע הר הגעש Stapafell (הבית מופיע פעמים רבות בתמונות של אתרי תיירות של סנייפלסנס).

הכפר Ólafsvík - כפר קטן הצמוד למפל Bæjarfoss. הכנסייה של הכפר נמצאת ליד המפל ויש לה מראה מיוחד ומוזר. בכפר יש כמה מסעדות, בריכה ציבורית ומוזיאון ענתיקות קטן בשם Pakkhúsið שמשמש גם כמרכז מידע לאזור. מנמל הכפר יוצאים סיורים לצפייה בלוויתני אורקה.


מסעדות מומלצות

מסעדת Narfeyrarstofa (סטיקיסהולמור) מסעדת Sjávarpakkhúsið (סטיקיסהולמור) מסעדת Bjargarsteinn Mathús (גרונדרפיורדור) קפה/מסעדה Harbour Cafe (גרונדרפיורדור) בית קפה Fjöruhúsið café (בהלנר - בתחילת/סוף המסלול מהלנר לארנרסטפי) קפה/מסעדה Reks (אולאפסביק) בית קפה Gilbakki (הליסאנדור)

פעילויות ואטרקציות אפשריות

חתול שלג על קרחון סנייפלסייקול https://glacierparadise.is/

שיט בין האיים במפרץ בריידפיורדור או שיט לאי פלאטי ולפיורדים המערביים https://www.seatours.is/


שיט לצפייה בלוויתנים ו/או פאפינים מאולפסביק https://lakitours.com/


רכיבה על סוסים בחוף הזהוב Löngufjörur http://lysuholl.is/riding-tours/ https://storikambur.is/


סיורי הליכה וטיפוס על קרחון סנייפלסיוקול https://www.gowest.is


סיורי קיאקים בסטיקיסהולמור https://www.kontiki.is/


סיורי קיאקים בגרונדרפיורדור http://vesturadventures.is/


 

"פוקוס" היא פינה חדשה פה כל כמה שבועות אתמקד באזור/תא שטח/ מקום מסויים באיסלנד ואנסה לפרט בתמציות אך באופן מקיף ככל הניתן את האפשרויות והמידע החיוני על נקודות העניין באותו אזור.



2,757 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page