top of page
  • תמונת הסופר/תYogev Segal

טופ 10 - איסלנד באירוויזיון

לאיסלנד יש קשר מעניין ומיוחד מאוד לאירוויזיון מהרבה בחינות, דבר קצת מפתיע בהתחשב בעובדה שהיא המדינה הנורדית היחידה שטרם זכתה בתחרות. איסלנד משתתפת באירוויזיון החל משנת 1986 ובשנים האחרונות היא המדינה עם שיעור הצפייה הגבוה ביותר בתחרות, עם רייטינג בלתי נתפס של 99% בערב הגמר! תושבי המדינה כולם מתכנסים בבתים, בברים ובמסיבות צפייה כדי לצפות באירוע הצבעוני ביותר ביבשת, וזה כולל גם את הנשיא וראשת הממשלה. האיסלנדים פשוט אוהבים את האירוויזיון!


בשנת 2020 יצא בנטפליקס הסרט "תחרות הזמר של האירוויזיון: סיפורה של Fire Saga" - קומדיה בכיכובם של וויל פארל ורייצ'ל מקאדאמס שהידקה עוד יותר את הקשר של איסלנד עם האירוויזיון. הסרט, שצולם באיסלנד ברובו, מספר את סיפורם של לארס וסיגריט - צמד זמרים איסלנדיים פיקטיבים מהוסאביק שחולמים לייצג את איסלנד באירוויזיון. הסרט מפתיע בחינניות שלו (בהתחשב ברזומה הקומי של וויל פארל) והתקבל באהבה בקרב רוב חובבי האירוויזיון והפך לחלק מהקנון של התחרות. הסרט עשה שירות מוצלח לאיסלנד, והאיסלנדים שמחו לאמץ את הסרט לחיקם ולחיק תרבות האירוויזיון האיסלנדית (ואפילו הקימו מוזיאון אירוויזיון קטן בהוסאביק, שעדיין נמצא בהקמה).


השנה איסלנד בחרה לשלוח לתחרות את האחריות סיגה, בטה ואלין עם שיר קאנטרי-פולק באיסלנדית. לקראת גמר אירוויזיון 2022 בטורינו, בחרתי את 10 השירים הטובים ביותר של איסלנד באירוויזיון, מ-1986 ועד היום (לדעתי האישית בלבד). אל השירים הצמדתי מקומות ואתרים באיסלנד המתאימים לשירים ברוחם או בהקשר אסוציאטיבי.


הצטרפו למסע ברחבי איסלנד, דרך שיריה בתחרות הזמר האירופאית האהובה, שהיא חלק בלתי נפרד מתרבות הפנאי של האיסלנדים, כל שנה בחודש מאי.

לפני שנתחיל במסע לעשרת השירים הגדולים והטובים ביותר, ישנם מספר שירים שלא נכנסו לרשימה אך ראויים לציון (לא תמיד מהסיבות הנכוחות) כדי לקבל קצת רגע על הרזומה של איסלנד בתחרות:


Silvia Night - Congratulations (2006)

באירוויזיון יש מושג שנקרא "Novelty act", כשהכוונה היא לשיר בדיחה ללא סיכוי זכייה. שירה של סילביה נייט היה רבוי מילים בוטות שעשו בלאגן באיגוד השידור האירופאי. ההופעה כולה בחוסר טעם מוחלט וגררה אחריה זעקות בוז באולם באתונה. אבל באירוויזיון - טראש הוא חלק מהכיף, וסילביה נייט הפכה לאיקון.




Yohana - Is It True? (2009)

יוהאנה היא מתוקה אמיתית וזמרת מוכשרת עם קול נעים מאוד, אבל בעיני זה שיר קיטשי ודביק להחריד. איכשהו, דווקא השיר הזה הביא לאיסלנד את ההישג הכי גדול שלה באירוויזיון - מקום שני במוסקבה, כשאת הניצחון גנבה דווקא נורבגיה (ספוילר: זאת לא הפעם הראשונה שמדינה נורדית גונבת לאיסלנד את הזכייה).




Daði og Gagnamagnið - Think About Things (2020)

על פי רוב התחזיות וההערכות - זהו השיר שהיה אמור להשיג לאיסלנד ניצחון היסטורי ראשון באירוויזיון. אבל חוסר המזל של איסלנד הכה שוב; אירוויזיון 2020 היה הראשון והיחיד בכל שנות קיום התחרות - שהתבטל בגלל מגפת הקורונה. השיר הפך ללהיט ודא'די חזר לייצג את איסלנד באירוויזיון 2021 (עם שיר אחר כמובן) והגיע למקום הרביעי והמכובד.



Molly Sanden - Husavik

טוב, זה לא באמת שיר אירוויזיון, אבל אי אפשר שלא להזכיר אותו בהקשר של איסלנד והאירוויזיון. זהו שיר הנושא של סרט הפארודיה של נטפליקס על האירוויזיון. השיר קרוי על שם העיירה האיסלנדית הוסאביק והביא לה פרסום עולמי בזכות מועמדותו לאוסקר. רבים מאמינים שהשיר היה יכול לזכות באירוויזיון האמיתי.



ועכשיו...

עשרת השירים האיסלנדיים הטובים ביותר באירוויזיון!


10. Stjórnin - Eitt lag enn (1990)

הצמד סטיורנין כולל את Grétar Örvarsson ו Sigríður Beinteinsdóttir (או בקיצור- סיגה). הדואט האנרגטי והמקפיץ אותו ביצעו בזאגרב (יוגוסלביה של אז, קרואטיה של היום) הוא אחד השירים האהובים והזכורים ביותר בקרב חובבי האירוויזיון האיסלנדים המבוגרים יותר. השיר הגיע למקום הרביעי - המיקום הטוב ביותר של איסלנד עד אותו רגע, ופעם ראשונה שאיסלנד הריחה מקרוב את צמרת הטבלה, מה שעזר לצרוב את השיר בתודעה האיסלנדית. מעבר לשיר עצמו, אי אפשר לשכוח את השמלה האדומה של סיגה, שאדפטציות שלה כיכבו ועודם מככבים בלא מעט מופעי דראג באיסלנד.


רייקיאוויק

השיר קצבי, קליל וכיפי, ללא מסרים סמויים או אג'נדות - נטו פאן. משמעות שם השיר בעברית היא "עוד שיר אחד" והשיר מדבר על הרצון לחגוג ולרקוד כל הלילה, רק עוד קצת, רק עוד שיר אחד... איסלנד היא לא לונדון ולא אמסטרדם, זו לא מדינה שידועה בשל חיי הלילה הסוערים שלה ורוב מי שמגיע לאיסלנד מבחוץ גם לא ממש מחפש לבלות ולהנות כל הלילה, אלא להקדיש את הזמן לטבע. ובכל זאת, יש מקום אחד באיסלנד שבו חיי הלילה עשויים להפתיע אתכם; אני כמובן מדבר על רייקיאוויק. אפילו בטיול נופים, כדאי מאוד להקדיש לפחות לילה אחד לטעום ממה שיש לבירה האיסלנדית הצבעונית להציע. גם אתם תרצו לחגוג כל הלילה, רק עוד קצת, רק עוד שיר אחד....



9. Eythor Ingi - Ég Á Líf (2013)

אחרי 15 שנים רצופות בהן שלחה איסלנד אך ורק שירים באנגלית (מאז 1997!), סוף סוף נשמעה השפה האיסלנדית המיוחדת על בימת האירוויזיון. זוהי בלדה שקטה ומקסימה שבאופן מכוון נשמעת כאילו נכתבה במאה הקודמת, על סיפונה של סירת ויקינגים ששטה אל האופק בים הגדול. החזות הנורדית של אית'ור בעל השיער הבלונדיני הארוך, הצלילים המסורתיים והמילים האיסלנדיות הקשות לאוזן - הופכים את השיר הזה לשיר הכי "איסלנדי" שאיסלנד אי פעם שלחה לתחרות (או לפחות כזה שמתקשר לקלישאות והדימוי שיש על איסלנד). פירוש שם השיר בעברית הוא "אני חי" ומילותיו נשמעות בעיקר כשיר אהבה לאישה או לחיים, אך ניתן לפרשם גם כשיר הלל לארץ, לאדמה ולמולדת.


היורלייפסהופדי

איסלנד היא כנראה המדינה הנורדית העיקרית שבה העבר הויקינגי עדיין מראה אותות חיים במציאות העכשווית. בזכות העובדה שאיסלנד היא מדינת אי, שהייתה במשך שנים רבות מבודדת ומרוחקת מהשפעות חיצוניות, השפה האיסלנדית השתמרה בצורה יוצאת דופן ונותרה טהורה - לכן זו השפה שהכי קרובה לשפה הנורדית העתיקה. העבר ההתיישבותי והויקינגי של איסלנד נוכח מאוד ומונצח ברחבי המדינה במוזיאונים, פסלים ומונומנטים רבים. דוגמא אחת היא הר היורלייפסהופדי (Hjörleifshöfði) הקרוי על שם הויקינג המפורסם היורלייפר הרודמארסון (שהיה אחיו של אינגולפר ארנארסון - הויקינג האיסלנדי הראשון שהתיישב באיסלנד). היורלייפר נרצח באזור - ובראש ההר ישנו גלעד אבנים שאמור לסמן את המקום המשוער שבו נקבר. מעבר להקשר התרבותי וההיסטורי, ביקור בראש ההר מספק נוף מדהים על הר הגעש קטלה והחופים השחורים עליהם עגנו הויקינגים.



8. Heart 2 Heart - Nei eða já (1992)

זוכרים את סיגה מהצמד Stjórnin מלפני 2 מקומות? אז הינה סיגה מכה שנית (ספויילר: ולא בפעם האחרונה). לכל המעוניינים, זה הזמן והמקום לשחרר את כל בדיחות ה"איסלנד היא מדינה כל כך קטנה שאין להם זמרים לשלוח". הפעם סיגה מגיעה כחלק מהלהקה שכוללת את Sigrún Eva Ármannsdóttir ועוד 2 נגנים גברים שאף אחד לא זוכר. השיר קבצי ומהיר יותר מהשיר של-1990, אך דומה באופן קצת מחשיד לשיר הנורבגי שזכה באירוויזיון 1988. התוצאה שהשיר השיג (מקום 7) קצת פחות טובה מהניסיון הקודם של סיגה, אבל למרות זאת ולמרות חוסר המקוריות של השיר, בעיני הוא טוב וססגוני יותר, ופלטת הצבעים האדומה-צהובה, אפילו איקוניות וזכירה יותר מהשמלה המפורסמת של סיגה מ-1990.


איי ווסטמן

כן או לא? זהו שם השיר וזו גם שאלה נפוצה מאוד בקרב תיירים לגבי המון מקומות באיסלנד. אך כנראה שאין מקום שיותר מתלבטים לגביו יותר מאשר איי ווסטמן. כאשר הזמן באיסלנד מוגבל, כל חריגה מהמסלול השחוק וירידה מכביש הטבעת יכולות להפוך את הטיול לעמוס או לחוץ. במקרים רבים ירידה לכבישים צדדים או הגעה למקומות מרוחקים יותר טומנים גם אתגרים (כמו למשל - כניסה להיילנדס של איסלנד שדורשת רכב 4X4 וניסיון בנהגית שטח). במקרה של איי ווסטמן, לא מדובר רק בירידה מהכביש אלא גם בירידה מהאי המרכזי של איסלנד - באמצעות טיסה או מעבורת, לכן טבעי שאנשים יתלבטו לגבי הגעה לשם. התשובה תלויה בעיקר בכמה זמן יש לכם, אך באופן כללי איי ווסטמן יפים, מעניינים ובהחלט שווים הגעה, בעיקר בין מאי לאוגוסט כשהאי מלא פאפינים.



7. Greta Salóme & Jónsi - Never Forget (2012)

ושוב אנחנו בענייני אמנים חוזרים: יונסי ייצג את איסלנד בשנת 2004 והגיע למקום ה-19 בגמר. גרטה סלומה עוד תחזור לתחרות בשנת 2016 ולא תצליח לעלות לגמר עם שיר אוהב מאוד על חובבי התחרות. אבל אין ספק שבמקרה הזה השלם טוב מסך חלקיו - החיבור של יונסי וגרטה יצר שיר מוצלח הרבה יותר (אפילו אם זה לא כל כך השתקף בתוצאות). זה שיר אפלולי ומסתורי שמתכתב עם האווירה האיסלנדית הרבה יותר מרוב השירים של איסלנד באירוויזיון, שבאופן מפתיע נוטים להיות עליזים וקצביים. השיר מוצלח עוד יותר בגירסה האיסלנדית, שזורמת באופן טבעי יותר עם הסאונד שלו. למרות האפלוליות, השיר מדבר על דברים חיוביים - על התעוררות, על זריחה ועל מעברים בין חורף לקיץ ובין לילה ליום - מוטיב איסלנדי מאוד שניתן למצוא גם בשיר האיסלנדי השנה.


אגם קלייפרבאטן

"And when the golden sun arises far across the sea The dawn will break

as darkness fades forever we'll be free"

אחד הרגעים הקסומים ביותר מגיע כאשר השמש זורחת אחרי שעות וימים ארוכים של סופות שלגים ורוח. הרעש וההמולה מתחלפים בשקט ושלווה, העננים והערפל מתפזרים וחושפים ארץ קפואה ומכושפת. אגם קלייפרבטאן בחצי האי רייקאנס, הוא אחד המקומות היפים ביותר לחזות במעבר הזה בין חושך לאור, בין אלימות הסופה, לרכות שאחריה. כשהשמש זורחת מעל האגם הקפוא, האווירה משתנה, הזמן עוצר מלכת והנשמה מתעוררת. הקליפ של השיר, אגב, צולם על גדותיו של אגם קלייפרבאטן - ואפשר בקלות להבין מדוע דווקא הוא נבחר.



6. Sigga - Nætur (1994)

פעם שלישית גלידה? סיגה שלנו חוזרת בפעם השלישית לתחרות (אפילו רביעית אם מחשיבים את ההופעה שלה כזמרת ליווי בשנת 1991), הפעם לבדה! בלדת הרוק היפיפיה הזאת הגיעה למקום ה-12 בלבד, נמוך יותר משתי הופעותיה הקודמות של סיגה, אך בעיני זהו דווקא השיר הכי מוצלח שלה מבין השלושה; בלי תלבושות בולטות בצבעים זוהרים, הופעה סולידית וביצוע שמבליט את הקול הנהדר שלה.


שמש חצות

משמעות המילה Nætur היא "לילות". המילים הראשונות בשיר הן "Nætur, draumalönd", כלומר - "לילות, ארץ חלומות" - וזה בדיוק התיאור של איסלנד בקיץ. הלילות של איסלנד, שנמצאת קרוב מאוד לחוג הארקטי, הם מיוחדים במינם: בחורף הם ארוכים וחשוכים, עם שמיים מרקדים בזוהר צפוני, אך בקיץ הלילות מרגישים יותר כמו שעות אחר הצהריים שלנו. שמש החצות היא תופעה מאוד מוזרה והזויה למי שחי קרוב לקו המשווה, אך בו בעת היא גם תופעה קסומה שגורמת לתחושת משכרת של איבוד אוריינטציה, מן סוג של ג'ט לג ללא טיסה. אם אתם מטיילים באיסלנד בין סוף מאי לאמצע אוגוסט, נסו להישאר ערים עד מאוחר ולהנות מהיופי והשקט המיוחדים של שמש החצות - סוג של שקיעה ממושכת על סטרואידים.



5. Birgitta - Open Your Heart (2003)

אירוויזיון 2003 היה אחד האהובים עלי. אמנם רוב השירים שהתחרו בו לא עומדים במבחן הזמן וישמעו מאוד מיושנים בימנו, אבל לאותה תקופה בה הוא התקיים כל שיר היה בונבון. זה היה אחד האירוויזיונים השמחים ביותר, עם המון שירים קצביים וטראשיים ומעט מאוד בלדות כבדות ומעייפות - כנער צעיר עם קילומרראז' אירוויזיון קצר, זה כל מה שרציתי ויכולתי לבקש. את התחרות האהובה הזו פתחה בריגיטה האיסלנדית, שהופיעה ראשונה וסימנה את הוויב להמשך הערב. זהו שיר אופטימי ומתוק כמו סוכריה. בריגיטה עולה לבמה לבושה בלבן, מכנסי פדלפון של תחילת שנות האלפיים ופרח שזור בשיערה הבלונדיני, מחייכת לכל עבר ומבקשת מאיתנו לפתוח את ליבנו. רק חסר לב לא יענו לבקשה שכזאת.


אקוריירי

הידעתם? חלק מהרמזורים בעיר הצפונית אקוריירי מאירים בצורת לב. הסיבה לכך קשורה למשבר הכלכלי הגדול שהכה באיסלנד בשנת 2008 ופגע קשות במצבם הפיננסי של רבים מתושבי המדינה. אנשים רבים שהיו רגילים לצאת לחופשה במדינות חמות בחודשי החורף הארוכים והמדכאים, לא יכלו להרשות לעצמם מימון של חופשה כזאת הפעם. השילוב של החורף ושל המצב הכלכלי גרם לדאגה שתושבים רבים יכנסו לדיכאון. לעיריית אקוריירי היה רעיון מקורי לנסות לעודד ולרומם את רוחם תושבי העיר - היא החליפה את העיגולים הפשוטים ברמזורים ללבבות. לא ברור כמה האסטרטגיה הזו אפקטיבית, אבל מה שבטוח, אנשי העירייה הטובים פתחו את ליבם. הלבבות עדיין מעטרים את הרמזורים של בירת הצפון ומחממים גם את לב התיירים.



4. Paul Oscar - Minn hinsti dans (1997)

פול אוסקר הוא אייקון איסלנדי ואייקון אירוויזיוני. זאת למרות שהשיר סיים באחד המקומות האחרונים בתחרות, עם 18 נקודות בלבד, אותם קיבל בעיקר מהחברה שבדיה. הסיבה שהשיר נכשל באירוויזיון אבל נצרב בתודעה מאוחר יותר, מעידה על כך שהשיר הקדים את זמנו, לפחות במונחי אירוויזיון. לא פחות מהשיר עצמו, ההופעה על הבמה בדבלין (אירלנד), שכללה בין היתר מכנסי עור צמודים וריקוד חושני, הייתה פורצת דרך ופרובוקטיבית מאוד ביחס לתקופה. שנת 1997 היא השנה שבה האירוויזיון התחיל להכניס במינון נמוך הצבעת קהל טלפונית שמטרתה הברורה הייתה להשתחרר משמרנות של צוותי שיפוט ולחבר את המוסיקה באירוויזיון למוסיקה עדכנית יותר שאנשים שומעים ברדיו ובמועדונים. את מעט הנקודות ששירו של פול אוסקר קיבל, הוא קיבל בעיקר מהקהל, וייתכן שלו היה להצבעה הטלפונית משקל גדול יותר במענק הניקוד, איסלנד הייתה מגיעה למיקום גבוה יותר. בשנה שאחרי, אגב, לראשונה עיקר הניקוד נקבע על ידי הצבעה טלפונית של הקהל בבית. זוכרים מי ניצחה? ישראל, עם דנה אינטרנשיונל - הפעם הראשונה שטרנסג'נדרית זכתה באירוויזיון. פול פרץ את הדרך לדנה?


ת'ינגווליר

לא מפתיע שאיסלנד שלחה שיר פורץ דרך שהקדים את זמנו. במקרים רבים איסלנד הקטנה היוותה מגדלור של קדמה וליברליות שסימן את הדרך לאומות אחרות - במאבקים פמיניסטיים, בזכויות להט"ב ועוד. רוצים עוד הוכחה? הפרלמנט האיסלנדי, האלת'ינגי (Alþingi) נחשב לפרלמנט הקדום ביותר בעולם! האלת'ינגי המקורי נוסד בשנת 930 לספירה בת'ינגווליר (Þingvellir-"מישור האספה"), שהוא הלב הפועם של איסלנד, בה עוצבה דמותה הלאומית. הפארק הלאומי ת'ינגווליר הוא המקום החשוב ביותר באיסלנד מבחינה היסטורית ותרבותית, ואחד מאתרי "מעגל הזהב" הפופולאריים. ביקור באיסלנד ללא ביקור בת'ינגווליר משול לביקור בירושלים בלי לבקר בכותל.



3. Hera Björk - Je ne sais quoi (2010)

קצת מוזר, אולי אפילו טיפה מעצבן, לראות שיר באנגלית עם כותרת בצרפתית מייצג מדינה כמו איסלנד, שלשפה המיוחדת שלה מגיע יותר כבוד ויותר ייצוג על הבמה הגדולה באירופה. אבל אם שמים את כל זה בצד ומתייחסים לשיר עצמו (ובעיקר למבצעת שלו) - אי אפשר שלא להתמכר ליורודאנס הכיפי והקליט הזה. הרה ביורק (אין קשר לביורק) היא זמרת מוכשרת עם קול גדול שמרים את השיר כמה רמות למעלה. השיר נחשב בזמנו לאחד הפייבוריטים הבולטים ביותר לזכייה בקרב חובבי האירוויזיון. למרבה הצער -חובבי אירוויזיון לא תמיד מסונכרנים עם הטעם של הקהל הרחב (אין ספק שהבעיה היא אצל הקהל הרחב!). השיר התברר כ"פלופ חובבים" קלאסי; הוא אמנם עלה לגמר, אך סיים רק במקום ה-19 עם 41 נקודות בלבד. יתכן שהשיר שנדף במכוון מניחוח רטרו, נתפס בעיני רבים למעט מיושן לשנת 2010, אך השיר בכל זאת נותר כקלאסיקה אירוויזיונית, ואחד האהובים על חובבי התחרות ועלי באופן אישי.


ת'ורסמורק

חלקכם אולי לא זוכרים, אבל בשנת 2010 איסלנד הקטנטנה פתחה את מהדורות החדשות בכל העולם במשך ימים ארוכים ורצופים. צריכים תזכורת? אולי המילה הזאת תרענן את זיכרונכם: אייאפיאטלאייקוטל! זהו שמו של הר הגעש האיסלנדי שהתפרץ באפריל של אותה שנה ויצר ענן אפר וולקני ששיתק את כל התנועה האווירית באירופה וגרם לביטול של אלפי טיסות. ההתפרצות המשיכה לחודש מאי - החודש בו נערך האירוויזיון, מה שיצר חשש לקשיים בהגעת המשלחות לתחרות באוסלו. בסוף הכל בא על מקומו בשלום והתחרות התקיימה ללא תקלות, אך ישנן תיאוריות וספקולציות שמרמזות שאירופה "הענישה" את איסלנד על ההתפרצות והנזק הכלכלי שהיא גרמה ליבשת - ושזו הסיבה לתוצאה המאכזבת של השיר. הרה עצמה לקחה את הכל בהומור ונצפתה בגרין רום עם דגם מוקטן של הר געש פולט עשן. בעת נסיעה בדרום איסלנד אתם תבחינו בקלות בהר הגעש השובב ובקרחון המכסה אותו, אך אין ספק שאחד המקומות הטובים ביותר להתרשם ממנו הוא בשמורת ת'ורסמורק (Þórsmörk) שלמרגלותיו הצפוניים של ההר.


2. Hatari - Hatrið Mun Sigra (2019)

זהירות, בחירה מעוררת מחלוקת לפניך! זה לא המקום לעסוק בפוליטיקה, לכן אמנע מלהתייחס לאג'נדה של להקת האטארי ולפרובוקציה שעשו באירוויזיון 2019 בתל אביב, אלא לשפוט את השיר בפאן המוסיקלי בלבד. העניין שגם מבחינה מוסיקלית השיר מעורר מחלוקת; זה שיר קצה - או ששונאים אותו או שמאוד אוהבים אותו, אני במקרה נפלתי על הצד שאוהב, עד כדי התברגות למקום שני. להקת הטארי היא להקת טכנו-אינדסטריאל, או כפי שמגדירה את עצמה:

Award-winning, anti-capitalist, BDSM, techno-dystopian, performance art collective.

הז'אנר המוסיקלי הזה לא מדבר אלי בדרך כלל, אבל השיר, שמשמעותו "השנאה תנצח", הוא מלודי באופן מפתיע ויש לו אחיזה מספקת בסאונד "פופי" שנגיש לקהל רחב יותר מרק חובבי טכנו. אם יש משהו שאני אוהב באירוויזיון זה שהוא מנגיש לי מוסיקה שאני לא רגיל אליה וגורם לי לגלות עניין בסגנונות שלרוב אני סולד מהם, כך שמבחנתי הטארי הצליחו בגדול. הטארי הגיעו לתל אביב לאחר שנים של כשלונות איסלנדיים באירוויזיון, עם שירים משעממים וחסרי יצירתיות ומעוף. כמי שמכיר את סצנת המוסיקה האלטרנטיבית של איסלנד, שהיא כל כך מיוחדת ויצירתית, התענגתי על העובדה שאיסלנד סוף סוף יצאה מאזור הנוחות והתחילה לשלוח לתחרות שירים שיותר מתכתבים עם מה שבאמת קורה באיסלנד - וזה הצליח לה. הטארי שברו את רצף הכישלונות של איסלנד באירוויזיון, עלו לגמר וסיימו בטופ 10.


הר הגעש גלדינגדאלור

משמעות השיר היא "השנאה תנצח". קשה לי לחשוב על איסלנד, מדינה שאני כל כך אוהב, במונחים של שנאה. הרגש הקרוב ביותר, שגם מתבטא בשיא - הוא כעס, וכשחושבים על כעס, התפרצות של הר געש היא אחת האסוציאציות הראשונות שעולות לי לראש. איסלנד, כידוע, מלאה בהרי געש, כמו זה שהזכרתי רק לפני רגע. במקרה זה הבחירה הטבעית תהיה בהר הגעש שהתפרץ לאחרונה, זה שאת הזעם שלו, העשן והלבה הפורצת זכיתי לראות במו עיני - הר הגעש Geldingadalir בחצי האי רייקאנס. היום הר הגעש כבר לא מתפרץ, אבל האזור ממשיך לרעוד בתדירות גבוהה ועיני הגיאולוגים נשואות אליו בצפייה להתפרצות מחודשת שלו, או של הר געש אחר באזור.



1. Selma - All Out of Luck (1999)

למרות שאין בשיר הזה שום דבר איסלנדי, בשבילי לא הייתה פה שאלה או תחרות. לשיר הזה יש משמעות רבה בשבילי, כי הוא זה שהתחיל את הרומן שלי גם עם איסלנד וגם עם האירוויזיון. התחרות בשנת 1999 התקיימה בירושלים ואיסלנד הייתה הפייבוריטית לזכייה לפני התחרות. זו הייתה השנה הראשונה שבה צפיתי בתחרות בתור ילד וגם הפעם הראשונה ששמעתי על קיומה של מדינה קטנה בשם איסלנד. השם "ארץ הקרח" משך אותי מהרגע הראשון, וסלמה עצמה, עם החזות הביורקית המיוחדת שלה, תפסה את תשומת ליבי המיידית. התחרות הייתה מותחת ביותר - לכל אורכה היה קרב צמוד מאוד בין סלמה האיסלנדית לשרלוט השבדית. ממש ברגע האחרון, השכנה הנורדית חטפה את הניצחון והותירה אותי מאוכזב יותר מהאיסלנדים עצמם שכנראה היו מאושרים, כי הם השיגו את התוצאה הטובה ביותר שלהם בתחרות - מקום שני. "קרב הצ'ילבות" של סלמה ושרלוט היא מעין גרסא נורדית ל"קרב" בין עפרה חזה וירדנה ארזי - קרב שנמשך עד היום ושחובבי אירוויזיון מאוד נהנים לנהל. מתוך האכזבה התחלתי להתעניין באיסלנד ולהתאהב בה בהדרגה, עד ששנים רבות מדי אחרי הגעתי סוף סוף לביקור הראשון שלי במדינה - והשאר היסטוריה. הכל בזכות והודות לסלמה הנפלאה ושירה העליז. תודה לך סלמה!


סיידיספיורדור

השיר "All out of luck" הוא אחד השירים הצבעוניים, האופטימיים ומשובבי הנפש ביותר שיש. ההופעה האנרגטית של סלמה היא זריקת עידוד של אור וצבע כשהכל מסביב מרגיש אפל ואפור. זהו בדיוק האופי של סיידיספיורדור - הכפר הצבעוני ולדעתי גם היפה ביותר באיסלנד. התושבים של סיידיספיורדור הם אנשים יצירתיים ואופטימים וכמעט תמיד אפשר למצוא בכפר אירוע משמח כלשהו, בין אם במרכז האמנויות "סקאפטפל" או בכנסייה הכחולה, שנמצאת בקצה רחוב הצבוע בצבעי הקשת. סיידיספיורדור נחשב בעיני רבים (וגם בעיני) לישוב האהוב ביותר באיסלנד, אז זה רק טבעי שאצמיד לו את שיר האירוויזיון האיסלנדי האהוב ביותר.


290 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page