top of page
  • תמונת הסופר/תYogev Segal

שיר של קרח ואש | איסלנד בעקבות משחקי הכס



המדריך הזה מגיע באיחור גדול מאוד. בדרך כלל יש לי התנגדות אינהרנטית לכל דבר שהוא סופר פופולארי ומצליח, כך קרה לי גם עם משחקי הכס. במשך עשור, כשכל העולם היה בטירוף, אני לא ידעתי דבר וחצי דבר על הסדרה ששמה הולך לפניה, מלבד המילה "חאליסי" וצירוף המילים "you know nothing jon snow" (אבל ממש לא ידעתי מה משמעות המילים הללו). הידיעה שחלקים גדולים מהסדרה צולמו באיסלנד לא אפשרו לאיסלנדופיל שבי להמשיך עם החרם הזה לנצח. אז נכנעתי ונתתי צ'אנס לתופעה העולמית של משחקי הכס, וכן - גם אני נתפסתי, רותקתי למסך ונהינתי. וכמו כולם, גם אני התאכזבתי והתבאסתי מהעונה האחרונה (ולא אעשה פה ספויילרים).


"משחקי הכס" בשביל איסלנד היא קצת כמו "שר הטבעות" בשביל ניו-זילנד. הסדרה עלתה לאוויר כמה שנים בלבד לאחר המשבר הכלכלי הגדול שפקד את המדינה וכמה שנים אחרי ההתפרצות המפורסמת של הר הגעש Eyjafjallajökull. אומרים שההתפרצות הזו הייתה הפתיל שהצית את הבום התיירותי של איסלנד, ושמשחקי הכס היו השמן שהוסיפו למדורה. מטיילים רבים הגיעו ועדיין מגיעים לאיסלנד בעקבות החשיפה אליה שקיבלו מהסדרה המצליחה. במהלך הצפייה ביצעתי מעקב ורישום של כל הלוקיישנים האיסלנדיים שזיהיתי בסדרה - והכנתי לכם את המדריך המלא ללוקיישנים של משחקי הכס באיסלנד.


 


מעגל הזהב ועמק ת'יורסה


פארק Þingvellir

הפארק הלאומי המפורסם והחשוב ביותר באיסלנד ומקום מושבו של הפרלמנט האיסלנדי הקדום שהיה גם מהראשונים בעולם. הפארק נמצא בלב "מעגל הזהב" במרחק לא רב מרייקיאוויק. מלבד חשיבותו ההיסטורית הפארק מעניין מאוד מבחינה גיאולוגית, והמקום הטוב ביותר באיסלנד להתרשם בו מהשבר בין הלוחות הטקטוניים.


בסדרה - הבקע בין הלוחות (הנקרא Almannagjá) שימש כשער הכניסה לקן הנשרים (The Eyrie) בבקעת ארין (The Vale), במספר סצנות בעיקר בעונות 3+4. הסצנה המוכרת ביותר היא זו שאריה סטארק וסנדור קלגיין ("הכלב") מגיעים לקן הנשרים אחרי מסע ארוך ומתבשרים על מותה של לייזה ארין, מה שגורם לאריה להתפקע מצחוק (עונה 4, פרק 8). אותו הבקע שימש גם כמחנה של הפראיים מדרום לחומה (עונה 4, פרק 1). כמו כן אריה סטארק עוברת ליד מפל öxarárfoss שבפארק (עונה 4, פרק 8).




 

מפל Þórufoss

מפל צנוע יחסית שרבים לא מכירים, למרות שהוא נמצא רק 15 דקות נסיעה מפארק ת'ינגווטליר המאוד פופולארי ומתויר שהרגע הוזכר. המפל נמצא ממש לצד כביש 48, מסתתר בתוך קניון רחב שבתוכו זורם נהר שמתעקל ברקע ההרים.


בסדרה - בעונה 4, פרק 6 - דרוגון (הדרקון הגדול ביותר של דאנריז) מפתיע רועה צאן תמים שנח ליד המפל, וממחיש את כוחו ואכזריותו באמצעות צלייה של עז באש.


 

שמורת Gjáinn

גן עדן קטן וירוק בעמק ת'יורסה (Þórsárdalur). מדובר בשמורת טבע קטנה שבה זורם נחל בשם Rauðá (הנחל האדום) שבו נשפכים מספר מפלונים ופלגי מים קטנים, בין תצורות סלע מעניינות ומערות מיוחדות. המקום כולו מלא בצמחייה צפופה, מה שמעניק לו תחושה של נווה מדבר (יש צורך ב 4X4 כדי להגיע).


בסדרה - בעונה 4, פרק 5 - אריה מתאמנת שם ב"ריקוד המים" למורת רוחו של הכלב.




 

חוות Þjóðveldisbærinn

שחזור מדוייק של חווה מתקופת הוויקינגים בשם Stöng שהוחרבה בהתפרצות של הר הגעש הקלה. חורבותיה האמיתיים של החווה נמצאות בקרבת מקום וניתן לבקר גם בהם. השחזור נבנה בשנת 1974 כחלק מהחגיגות הלאומיות של יום השנה ה-1100 להתיישבות באיסלנד. שלושת מבני הדשא הכוללים את החווה עצמה וכנסיית עץ מאפשרת למבקרים ללמוד על האופן שבו חיו המתיישבים באזור.


בסדרה - בעונה 4, פרק 3 הכפר של אולי מותקף על ידי הפראים, הכפר בסדרה נבנה סביב המבנה המקורי של החווה שנראה בבירור בסצנה.




 

הר Hengill

הנגיל הוא הר רחב מאוד שסביבתו היא אזור גיאותרמי פעיל גדול שגם משמש לייצור חשמל. המתחם משתרע לכל צידו הדרום מערבי של אגם Þingvallavatn וניתן להגיע אליו ולטייל בו מכמה מקומות, בעיקר מכביש 435 (משם ניתן להגיע אל פסגת ההר) או מכביש 1. ניתן לבקר גם בתחנת הכוח וללמוד כיצד האנרגיה הגיאותרמית מומרת לאנרגיה חשמלית, או להנות ממסלול ההליכה המצוין אל הנהר החם ב"עמק המעשן".

בסדרה - מספר נקודות באזור הוולקני של ההר שימשו כרקע למסע של אריה וסנדור קלגיין ("הכלב") ולמסע החיפושים של בריאן ופודריק. כששני הצמדים נפגשים - משמש האזור לקרב איקוני בין בריאן לסנדור המתרחש בעונה 4, פרק 10.




 

דרום איסלנד


קרחון Svínafellsjökull


לשון קרח ענקית ומרשימה, שלוחה של קרחון vatnajökull - הקרחון הגדול ביותר באיסלנד ובאירופה. לשון הקרח הזו מכונה "קרחון הוליווד" בגלל שבמאים ומפיקים מתים עליה ומשתמשים בה כסט להמון סרטים מוכרים - ממלחמת הכוכבים ועד באטמן. גם במשחקי הכס לא יכלו להתעלם מהקרחון הפוטוגני והוא משמש כסט העיקרי בצילומי הסדרה איסלנד, שמופיע כנראה הכי הרבה מבין אתרי איסלנד בסדרה. יש לציין שלעיתים סצנות עוקבות צולמו בקרחונים סמוכים או אגמים קפואים בקרבת מקום בכדי לתת את התחושה שהדמויות אכן נעות ולא נשארות באותו מקום. ראוי לציין גם את כביש F985 שמוביל למרומי כיפת הסלע של וטניוקול. בצד הכביש הזה ישנם מספר אגמונים (למשל אגם Innstavatn ואגם Fremstavatn) שבהם צולמו שוטים של מסע.


בסדרה - הקרחון והאזור שמסביבו מופיעים ברוב הסצנות שמתרחשות מצפון לחומה, לאורך מספר עונות של הסדרה החל מעונה 2 (ובעיקר בעונה 2). בפרק 6 של עונה 2 מתרחש המפגש הראשון של ג'ון סנואו עם ייגריט - המשפט המפורסם (שאין צורך לחזור עליו) נאמר לראשונה על הקרח העבה של קרחון סבינאפל. הקרחון בולט שוב בעונה 7 כשג'ון חוזר לאזור שמצפון החומה עם המשלחת ללכידת הלך-לבן.




 

לגונת Fjallsarlon

ללגונה הקרחונית המפורסמת ביותר של איסלנד המוכרת בשם יוקולסרלון, יש אחות קטנה. בדומה ליוקוסרולון, גם פיאלסרלון היא לגונה שנוצרה מהפשרה של קרחון ואטניוקול העצום. בשל גודלה הקטן של הלגונה, תוכלו באופן רגלי להתקרב מאוד ללשון הקרח הגולשת בפאר לתוך הלגונה. הלגונה נמצאת רק 10 דקות נסיעה מהלגונה הגדולה יותר, והיא מספקת בדרך כלל חוויה יותר שקטה, עם פחות תיירים.


בסדרה - בעונה 2, פרק 8 - המסעות של ג'ון סנואו מצפון לחומה ממשיכים. בלגונה הקפואה צולמה הסצנה שבה ג'ון שהפך להיות שבוי של הפראים, מובא אל "אדון העצמות" וייגריט משכנעת אותו לחוס על חיו של ג'ון.




 

הפארק הגיאולוגי קטלה - Höfðabrekkuheiði וקרחון Mýrdalsjökull

דרך Kerlingardalsvegur מובילה מכביש 1 (באזור ויק) אל אחד הקניונים היפים באיסלנד - קניון ת'אקגיל. כביש העפר המוביל לקניון עובר בשטחו של הפארק הגיאולוגי של קטלה (Katla) שמכיל תצורות סלע ונפלאות גיאולוגיות מעניינות וצוקי לבה; אזור זה מכונה Höfðabrekkuheiði. הר הגעש קטלה הוא אחד הפעילים באיסלנד והוא מכוסה ע"י כיפת הקרח הרביעית בגודלה באיסלנד - Mýrdalsjökull, ששימשה גם היא לצילום מספר שוטים של הליכות באזור שמצפון לחומה.


בסדרה - מלבד שוטים גנריים של הליכה, באזור Höfðabrekkuheiði צולמה הסצנה שבה סמואל טרלי מוצא את זכוכית הדרקות (dragonglass) בעונה 2, פרק 8.




 

קניון Fjaðrárgljufur ומפל-Skogafoss


שניים מהאתרים הכי מפורסמים והכי פופולאריים בחוף הדרומי של איסלנד. מפל סקוגפוס הוא מפל קלאסי גדול ומאוד פוטוגני. המפל נמצא למרגלות הר הגעש אייאפיאטלאייקוטל הידוע לשמצה והוא גם נקודת הסיום של מסלול ההליכה הפופולארי Fimmvörðuháls. קניון Fjaðrárgljufur הוא קניון צר עם צוקים גבוהים - אחד המיוחדים והיפים במדינה. גם המפל וגם הקניון נחשבים ליעדי חובה בכל טיול באיסלנד (ובצדק רב).


בסדרה - במציאות 100 ק"מ מפרידים בין המפל לקניון, אבל במשחקי הכס שניהם נמצאים באותה סצנה - בפרק הראשון של העונה השמינית, במעוף הדרקונים הרומנטי של דנאריז וג'ון, שעובר בתוך הקניון ומסתיים בנשיקה ברקע המפל (שעבר ליטוש משמעותי בפוסט - ובסדרה נראה כמו מספר מפלים).




 

קניון Stakkholtsgjá בת'ורסמורק

.שמורת ת'ורסמורק (Þórsmörk - "היער של ת'ור") היא אחד מהמקומות הכי יפים ומיוחדים באיסלנד. השמורה נמצאת בהיילנדס הדרומיים, בעמק רחב ידיים בין 3 קרחונים ענקיים ויש בה מבחר גדול של מסלולי הליכה מדהימים בכל רמות הקושי. כדי להגיע לת'ורסמורק יש צורך ברכב 4X4 מהסוג הרציני והחזק, ישנם מספר נהרות ומעברי מים משמעותיים בדרך. קניון Stakkholtsgjá הוא אחד האתרים המוצלחים בשמורה, זהו קניון ארוך, רחב ומרשים מאוד, שבתוכו יש מסלול הליכה כיפי.


בסדרה - בעונה 7, פרק 6 - מגיעה משלחת בראשות ג'ון סנואו לצד הצפוני של החומה במטרה לחטוף הלך-לבן כדי להביאו כהוכחה לסרסיי לניסטר על קיומם של המתים. בקניון צולמה הסצנה שבה המשלחת לוכדת את אחד המתים ונכנסת לאמבוש מסוכן.




 

חוף Dyrhólaey

שמורת דירהוליי מסמנת את הנקודה הדרומית ביותר באי המרכזי של איסלנד. הצוקים המרשימים של דירהוליי נמצאים בין רצועות ארוכות ואינסופיות של חופים שחורים - אזור המגדלור היא אחת מנקודות התצפית היפות ביותר במדינה. משמעות השם Dyrhólaey הוא "חור בדלת", השם מתייחס לקשת הסלע הענקית, שמשמשת כבית גידול לציפורים וכאזור קינון מרכזי לפאפינים - תוכוני הים האהובים והחמודים.


בסדרה - דירהוליי משמשת תפקיד משני וקטן כנקודה המזרחית של החומה (Eastwatch). השמורה מופיעה רק למספר שניות (עם המון ליטוש ועריכה שמקשים על זיהוי המקום) בעונה 7, פרק 6, כאשר ג'ון סנואו מגיע למקום. סלעי האבן נראים היטב כשסירתו עוגנת על החוף.




 

אזור מיבאטן


שדה הלבה Dimmuborgir

שדה לבה גדול ובו תצורות סלע מעניינות ומרשימות שנראות כמו גן פסלים טבעי. משמעות שם המקום הוא "טירות שחורות" ואפשר בקלות להבין למה. באופן טבעי, היופי הקסום של האזור עמוס בפולקלור מקומי והוא נחשב למקום שבו הגיהנום נפגש עם עולם החיים וגם מקום מושבם של 13 הטרולים של חג המולד של איסלנד. ישנם מספר מסלולים קלים ונעימים בתוך שדה הלבה, כשהאטרקציה המרכזית הוא סלע ה"כנסייה" שבמרכזו חור גדול.


בסדרה - שדה הלבה מבצבץ במספר סצנות מסע והליכה בצפון הרחוק, אבל הוא בעיקר משמש כמחנה של הפראים (Wildlings) בהנהגת מנס ריידר, בעיקר בעונה 3 כאשר ג'ון סונואו מובא לשם לראשונה. שדה הלבה בולט בעיקר בעונה 3, פרק 2.




חצי האי Höfði

כמה עשרות מטרים בלבד משדה הלבה דימובורגיר, ישנוה מובלעת אדמה עם מפרצון קטן שבולט לתוך שטח אגם מיבאטן. על המובלעת הזו ישנה חורשה צפופה ונעימה שבה גבעה עם נקודת התצפית האידיאלית ביותר על האגם. בקצה של חצי האי הזה ישנה לגונה רדודה שממנה ניתן לראות תצורות סלע ועמודי לבה המזדקרים ממים צלולים במיוחד בגווני תכלת-טורקיז. את תצורות סלע אלו, המוכרות בשם Kálfastrandavogar , ניתן לראות גם מחצי אי קטן נוסף בשם Kálfaströnd הנמצא מול הופדי, בצד השני של המפרצון.


בסדרה - בעונה 5, פרק 3, חצי האי הופדי שימש יחד עם שדה הלבה דימובורגיר כמחנה של הפראיים. באופן יותר ספציפי, הופדי נראה רגע לפני שייגריט וג'ון סנואו יורדים למערה, שהיא גם האתר הבא שנמצא מספר קילומטרים מהופדי.




 

מערת Grjótagjá

מערה קטנה וקסומה עם מעיין רותח בתוכה שמימיו צלולים להפליא. בשנים האחרונות טמפרטורת המים חמה מדי ולא אפשרית לרחצה (וגם אם המים יתקררו איסור הרחצה צפוי להישאר בשל עומס המטיילים והימצאותה של המערה בשטח פרטי). המערה עדיין יפה ומרשימה מאוד לביקור, ונגישה מאוד לכל מי שנמצא באזור מיבאטן.


בסדרה - המערה היא אולי אחד המקומות הכי מזוהים עם הסדרה באיסלנד - זוהי המערה שבה ג'ון סונואו וייגריט ממשו את אהבתם לראשונה בעונה 3, פרק 5. אם כי אל תצפו לראות מפל בתוך המערה - את זה הוסיפו בעריכה.




 

מערב איסלנד


הר Kirkjufell

הר קירקריופל, או "הר הכנסייה" - הוא ההר המפורסם (והמצולם) ביותר באיסלנד. זהו הר חרוטי מושלם שנמצא בחצי האי סנייפלסנס, סמוך לכפר Grundarfjörður. ההר נמצא בשלוחה על הים, מן חצי אי קטן, ומולו שוכנים מפלי Kirkjufellsfoss שמספקים להר את הרקע האולטימטיבי והכל כך פוטוגני שהפכו אותו לאיקון שהוא.


בסדרה - ההר מופיע בעונה 7, פרק 6 - מוצג כ"הר ראש החץ" שהופיע בחיזיון האש של סנדור קלגיין, ומסמן את מקום המצאם של המתים המהלכים.




 

השחקנים שהגיעו לצילומים באיסלנד מספרים על החוויה המיוחדת שעברה עליהם. מעבר ללוקיישנים המרהיבים שהפכו את הסדרה לתצוגה ויזואלית ייחודית - הצילומים באיסלנד בחורף הפכו את המשחק לאותנטי במיוחד. הקור הוא אמיתי, הקושי הוא אמיתי הרוח בשיער היא אמיתית. יש ערך רב לצילומים בלוקיישנים שהופכים את חווית השחקן לחוויה של הדמות שאותה הוא מגלם באופן הכי אמיתי שיש.


לסיכום - מצורפים פה 2 סרטונים מעיינים על תהליך צילומי הסדרה באיסלנד. בסרטון הראשון השחקנים מדברים על החוויה של הצילומים בעונה השלישית. בסרטון השני כתבה מתוך התקשורת האיסלנדית על תהליך הצילומים של העונה השנייה.




2,204 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page